روند تفتیش آرا از سر گرفته شد «تا کنون 435 صندوق رای تفتیش شده است»

 

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات تأیید کردند، روند تفتیش آرا بعداز‌ظهر روز شنبه به دلیل اختلاف نظرها بین ناظران دو نامزد انتخابات متوقف شده، اما عصر روز یک‌شنبه با حل اختلاف‌ها از سر گرفته شده است. نور محمد نور، سخن‌گوی این کمیسیون می‌گوید، اختلاف بر سر امضا در برگه‌های رای پیدا شده است.

به گفته‌ی او، ناظران یکی از ستادهای انتخاباتی بعضی از نشانی‌ها را به عنوان امضا قبول ندارد، اما ستاد دیگر تأکید دارد، این‌‌ها امضا اند. در صورتی که روی برگه‌های رای امضا شده باشد و هویت رای‌ دهنده مشخص شود، رای باطل می‌شود. نور می‌گوید، برای حل این مورد، نشست مشترکی بین ناظران نامزدان، نمایندگان سازمان ملل و مسئولان کمیسیون انتخابات برگزار شد.

به گفته‌ی او، پس از بحث‌های زیاد توافق شد که امضا یا نشانه‌هایی که بیان‌گر هویت رای‌دهنده در برگه‌های رای نباشد، رای باطل نشود، اما اگر نام رای دهنده در برگه‌های رای نوشته شده باشد، رای باطل حساب شود. نور می‌گوید که پس از این توافق، روند تفتیش آرا ساعت 2 بعد‌از‌ظهر رسماً از سر گرفته شد.

او گفت، تا کنون ۴۳۵ صندوق رای‌دهی تفتیش شده است. نور این اظهارات را دیروز در یک نشست خبری در کابل بیان کرد. او می‌گوید که روند انتقال صندوق‌های رای از ولایت‌ها به مرکز جریان دارد و تا کنون۸۶۸۰ صندوق رای از ولایت‌های غزنی، میدان‌وردک، بلخ، هلمند، هرات و قندهار به دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات انتقال یافته است.

نور هم‌چنان افزود که صندوق‌های رای ولایت‌های پروان، کاپیسا و پنجشیر امروز به دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات انتقال می‌یابند. او می‌گوید، تا کنون ۵۵۹ ناظر هر‌دو تیم انتخاباتی کارت اعتبار را برای نظارت از روند تفتیش آرا دریافت کرده‌اند. به گفته‌ی نور، ۳۰۷ مشاهد ملی و ۲۸۲ ناظر بین‌المللی نیز کارت‌های نظارت را دریافت کرده‌اند.

او می‌گوید، در حال حاضر روند تفتیش آرا براساس 16 معیار توافق شده پیش می‌رود و کدام مشکلی در پیش نیست. گفتنی است، از جمله‌ی 16 معیار توافق شده، یازده مورد آن از کمیسیون انتخابات و 5 معیار دیگر آن از طرف یوناما ترتیب شده است. کمیسیون انتخابات می‌گوید، روند تفتیش آرا سه هفته را در بر‌می‌گیرد و پس از آن نتایج انتخابات اعلام خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *