ارتش هنوز از تانک‌های کهنه‌ی روسی استفاده می‌کند

اطلاعات روز: روزنامه‌ی «استارز ایند استراسپس» از یگانه‌ کندک تانک‌ ارتش کشور گزارش تهیه کرده و در آن آمده است که ارتش افغانستان هنوز از تانک‌های کهنه‌ی «تی- 62 و تی- 55» روسی استفاده می‌کند. تانک‌های یاد شده در جریان تهاجم شوروی سابق در افغانستان و جنگ‌های داخلی بین مجاهدان، طالبان و اتحاد شمال فعال بوده‌اند.

حال از این تانک‌ها ارتش کشور در مواردی استفاده می‌کند. براساس گزارش روزنامه‌‌ی «استارز ایند استرایپس»، در حال حاضر در حدود 44 تانک تی- 55 و تی 62 در فرقه‌ی 111 ارتش کشور موجودند. این مرکز یگانه کندک تانک فعال در کشور است.

مسئولان نظامی در مرکز متذکره گفته‌اند، اخیراً 12 عراده از این تانک‌ها در ولایت کاپیسا برای مبارزه با طالبان انتقال داده شده‌اند. دگروال علی رضا، از افسران فرقه‌ی 111 می‌گوید که دولت از حکومت کمونیستی به این طرف تانک‌‌های جدیدی به‌دست نیاورده است.

تانک «تی- 55» روسی برای نخستین بار در دهه‌ی 1950 به عنوان اسلحه‌ی جنگی مهم ظهور کرد. این نوع تانک‌ در خود مرمی توپ و ماشین‌دار دارد. ماشین‌دار و توپ این نوع تانک فاصله‌ی حدود دو هزار متر را هدف قرار داده می‌تواند. تانک‌های ‌نوع تی 62 در سال‌های 1960 ظهور کرد.

صدها عراده‌ی این نوع تانک‌‌ها در جریان جنگ‌های دهه‌های 80 و 90 در کشو‌ر استفاده شده‌اند. در حال حاضر برخی از افسران در فرقه‌ی 111 ارتش در زمینه‌ی رانندگی این تانک و دیگر مسایل آن آموزش می‌بینند. در همین حال، دگروال دُرمحمد، از افسران کندک 111 می‌گوید، پرزه‌های جدید برای ترمیم تانک‌های کهنه‌ی روسی در اختیار نیست.

به گفته‌ی او، افسران ارتش برای ترمیم این تانک‌ها از پرزه‌جات تانک‌های تخریب شده استفاده می‌کنند. از سویی هم، جگرن محمد نوروز هدایت، افسر دیگر کندک 111 گفته است، این تانک‌ها ساخت روسیه‌ اند و در حال حاضر افغانستان با روسیه قرارداد نظامی ندارد.

به گفته‌ی او، مهمات این تانک‌ها رو به کاهش است و اکنون از مرمی و مهماتی باقی‌مانده‌ی دهه‌ی 90 استفاده می‌شود. افسران کندک تانک ارتش تأکید دارند، مطمئن نیستند که این تانک‌های کهنه در میدان جنگ کارا باشند. به گفته‌ی آنان، از این تانک‌ها در جریان جنگ‌های چند دهه‌ی گذشته استفاده‌ی زیاد شده و ممکن در جریان جنگ خراب شوند.

عدم احیای قوای هوایی و پایین بودن ظرفیت بخش توپ‌چی نیروهای امنیتی کشور از مشکلات عمده به شمار می‌روند. جامعه‌ی جهانی در 13 سال گذشته میلیون‌ها دالر را در راستای آموزش و تجهیز ارتش مصرف کردند، اما ارتش کشور هنوز در مواردی از تعداد اندک تانک‌های کهنه‌‌‌ی روسی استفاده می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *