تفاهم‌نامه‌ی اتصال مرزی افغانستان با چین و تاجکستان تصویب شد

اطلاعات روز: اعضای مجلس نمایندگان به روز دوشنبه، 30 سرطان تفاهم‌نامه‌ی اتصال مرزی افغانستان با کشورهای چین و تاجکستان را با اکثریت آرا تصویب کردند. قاضی راحله سلیم، عضو کمیسیون روابط بین‌الملل هنگام ارائه‌ی این تفاهم‌نامه گفت که این تفاهم‌نامه در نشست‌های مشترک متعدد مورد بحث قرار گرفته و کدام مو‌رد اختلافی در آن باقی نمانده است.

او می‌گوید، طرح تفاهم‌نامه‌ی نقطه‌ی اتصال افغانستان با چین و تاجکستان به کمیسیون‌های مجلس نمایندگان ارسال شده بود و پنج کمیسیون در مورد آن نظر نداده‌اند. به گفته‌ی سلیم، 12 کمیسیون مجلس تعدیلات، نظرات و پیش‌نهادهای‌شان را در مورد این تفاهم‌نامه به کمیسیون روابط بین‌الملل فرستادند و در آن تغییرات آورده شد.

در همین حال، شماری از نمایندگان مجلس با اظهار نگرانی گفتند، ممکن نقطه‌ی مرزی افغانستان با چین و تاجکستان دقیق تشخیص نشده باشد و روی آن کار بیش‌تر شود. اما اعضای کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس اطمینان دادند که یک وجب از خاک افغانستان مطابق این تفاهم‌نامه به کشورهای دیگر واگذار نشده است.

آنان تأکید کردند، کارشناسان وزارت امور خارجه، اداره‌های اراضی، جیوگرافی و کارتوگرافی کشور با وسایل پیش‌رفته نقطه‌ی اتصال مرزی افغانستان با دو کشور یاد شده را تثبیت کرده‌اند. به نقل از جمهور عبدالقیوم سجادی، عضو کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس گفت، نقطه‌ی اتصال ثبیت شده در خشکه قرار داشته و فرسایش ندارد. توافق‌نامه‌ی اتصال مرزی افغانستان با چین و تاجکستان یک مقدمه و سه ماده دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *