یوشی: حفظ پایگاه‌های نظامی امریکا در افغانستان مهم است

اطلاعات روز: سن یوشی، نماینده‌ی تازه تعیین شده‌ی دولت چین برای افغانستان می‌گوید، کشورش از تصمیم امریکا مبنی بر حفظ تعدادی از پایگاه‌‌های نظامی این کشور در افغانستان استقبال می‌کند. او موجودیت پایگاه‌های نظامی امریکا در کشور را مهم خوانده و گفته است، کشورش از هم‌کاری امریکا با افغانستان در راستای مبارزه با تروریزم خوش‌بین است.

سوشی‌ این اظهارات را به روز دوشنبه، 30 سرطان در یک نشست خبری در پکنگ چین بیان کرده است. او می‌‌گوید، با توجه به وضیعت کنونی افغانستان، امریکا باید تعدادی از پایگاه‌های نظامی خود در افغانستان را حفظ کند. دولت چین،‌ یوشی، نماینده‌ی جدید خود را هفته‌ی گذشته برای کشور تعیین کرد.

یوشی برای حل مشکلات افغانستان و منطقه تعیین شده است. وزارت خارجه‌ی چین گفته بود، یوشی با جوانب مختلف در افغانستان روابط نزدیک خواهد داشت. چین با افغانستان یک مرز کوچک مشترک دارد. این دو کشور در جریان سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف، از جمله اقتصادی و سیاسی هم‌کاری خو‌بی داشته‌اند.

با این حال، سن یوشی می‌گوید که در قسمت آوردن صلح و ثبات در افغانستان از راه‌های مختلف کار می‌گیرد. او قبلاً به عنوان سفیر چین در کشور نیز اجرای وظیفه کرده است. نماینده‌ی جدید چین برای افغانستان تأکید دارد، برای مبارزه با تروریزیم در افغانستان باید گام اساسی برداشته شود.

او موجودیت شورشیان را تهدیدی برای منطقه عنوان کرده است. پیش‌تر برخی شایعاتی پخش شد که جدایی‌طلبان اویغور مستقر در ایالت «شین جین» با خروج نیروهای ناتو از افغانستان، جنگ‌های‌شان را در کشور شدت خواهند داد. گفته می‌شود که در حال حاضر صدها جنگ‌جوی اویغور در مناطق مرزی میان افغانستان و پاکستان مستقرند.

با این حال، یوشی در این مورد گفته است، در جریان مبارزات بین‌المللی علیه تروریزم، شماری از این شورشیان بازداشت شدند و تعداد‌ زیادی از آن‌ها فرار کردند. نماینده‌ی جدید چین برای افغانستان گفته است، هنوز برای کشورش مشخص نیست که چه تعداد از این افراد به افغانستان آمده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *