کمیسیون انتخابات: 50 درصد صندوق‌های رای به کابل منتقل شده‌اند

اطلاعات روز: پس از سرگیری روند تفتیش آرا، مسئولان کمیسیون انتخابات دیروز اعلام کردند، در روزهای آینده برای روند تفتیش آرا تیم‌های بیش‌تری موظف می‌شوند. عبدالرحمان هوتکی، معاون این کمیسیون گفت که در حال حاضر 55 تیم از طرف صبح و 55 تیم دیگر در عصر در حضور نمایندگان نامزدان، ناظران ملی و بین‌المللی آرا را تفتیش می‌کنند.

هوتکی می‌گوید، تلاش‌ها برای تشدید روند تفتیش آرا هم‌چنان ادامه دارد و به گفته‌ی او، تا روز عید حدود 75 تیم برای روند تفتیش آرا موظف می‌شوند. او گفت، بعد از عید 150 تیم در روند تفتیش آرا کار خواهند کرد. این تیم‌‌ها در دو شیفت کار تفتیش آرا را براساس 11 معیار کمیسیون مستقل انتخابات و 5 معیار نمایندگی سازمان ملل پیش خواهند برد.

روند تفتیش آرا پس از سه روز تأخیر از توافق نامزدان به پادرمیانی جان کری، وزیر امور خارجه‌ی امریکا، 10 روز پیش آغاز شد، اما این روند عصر روز شنبه هفته‌ی جاری به دلیل اختلاف دوباره متوقف شد. اختلاف بر سر امضا در برگه‌های رای بود.

ناظران یکی از ستادهای انتخاباتی بعضی از نشانی‌ها را به عنوان امضا قبول نداشتند، اما ناظران ستاد دیگر می‌گفتند، این‌ها امضا اند. مطابق معیار کمیسیون انتخابات، در صورتی ‌که روی برگه‌های رای امضا شده باشد و هویت رای‌‌دهنده‌ مشخص شود، رای باطل حساب می‌شود.

برای حل این اختلاف، نشست مشترکی بین ناظران نامزدان، نمایندگان سازمان ملل و مسئولان کمیسیون انتخابات برگزار شد و پس از بحث‌ و رایزنی‌های زیاد، توافق شد که امضا یا نشانه‌هایی که بیان‌گر هویت رای‌دهنده در برگه‌های رای نباشند، درست اند، اما اگر نام رای‌دهنده در برگه‌های رای نوشته شده باشد، رای باطل حساب شود.

پس از این توافق روند تفتیش آرا عصر روز یک‌شنبه از سر گرفته شد. با این حال، سازمان ملل از از سرگیری روند تفتیش آرا استقبال کرده و می‌گوید، امید‌وار است این روند با شدت و قوت بیش‌تر پیش برده شود. نیلاب مبارز، از سخن‌گویان یوناما می‌گوید، سازمان ملل و مردم افغانستان می‌خواهند روند تفتیش آرا به‌زودی تکمیل و نتیجه‌ی آن روشن شود.

او از نامزدان نیز خواسته است، در صورتی که در روند تفتیش آرا کدام مشکل ایجاد شود، آن را از طریق گفت‌و‌گو حل کنند، چون این یگانه راه‌حل می‌تواند باشد. قرار است روند تفتیش آرا تا چند هفته‌ی دیگر تکمیل و نتایج آن اعلام شود. هر‌دو نامزد توافق کرده‌‌اند که نتایج برآمده از تفتیش آرا را می‌پذیرند و نامزد برنده حکومت وحدت ملی را تشکیل خواهد داد.

انتقال 50 درصد صندوق‌های رای

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که 50 درصد صندوق‌های رای از ولایت‌ها به کابل انتقال یافته‌اند. نور محمد نور، سخن‌گوی این کمیسیون دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، صندوق‌های رای از ولایت‌های بلخ، غزنی، میدان‌وردک، قندهار، هرات، هلمند و پکتیکا به کابل رسیده‌اند.

او افزود که فعلاً 9476 صندوق رای در مرکز کمیسیون مستقل انتخابات برای تفتیش موجود است. نور گفت، در چهار روز گذشته حدود ۵۷۵ صندوق تفتیش شده است. به گفته‌ی او، اکنون ۶۶۶ ناظر از دو نامزد انتخابات، ۳۳۸ ناظر بین‌المللی و ۳۲۲ ناظر از نهادهای داخلی از روند بررسی آرا نظارت می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *