گوترش: حمایت از افغانستان اولویت همکاری سازمان ملل و پیمان امنیت جمعی است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بر همکاری سازمان پیمان امنیت جمعی برای پیش‌گیری از درگیری، مبارزه با تروریسم و حمایت از افغانستان تأکید کرده است. به‌گفته‌ی او، این موضوعات در صدر فهرست همکاری دو سازمان قرار دارند.

گوترش روز چهارشنبه (۲۷ دلو) در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته است که سازمان ملل متحد و سازمان پیمان امنیت جمعی باید همکاری خود را تقویت کنند.

سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است.

آقای گوترش با توصیف این بلوک به‌عنوان یک شریک مهم برای سازمان ملل گفته است: «بنیان‌گذاران ما درک کردند که هیچ سازمانی به تنهایی نمی‌تواند صلح، امنیت و توسعه را در دنیای پیچیده و به سرعت در حال تغییر تضمین کند».

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین درباره‌ی وخامت اوضاع در افغانستان هشدار داده و گفته است که تروریسم نه تنها برای امنیت منطقه، بلکه برای کل جهان یک تهدید دایمی است.

او گفته است: «بدون اقدام مصمم، انقباض شدید اقتصادی، افزایش بیکاری و تشدید بحران انسانی به ناامیدی دامن می‌زند و افراط‌گرایی را پرورش می‌دهد.»

او همکاری نزدیک میان سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای از جمله پیمان امنیت جمعی را برای خنثا کردن این تهدیدات در حال تحول ثبات و در نهایت نجات جان انسان‌ها ضروری دانسته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *