محمد کریم خلیلی

کریم خلیلی به هند رفت

محمد کریم خلیلی، معاون رییس جمهوری کشور برای گفت‌وگو با مقام‌های هندی درباره‌ی اجرایی کردن توافق‌نامه‌های قبلی دو کشور، در یک سفر سه روزه به دهلی نو رفت. عارف بصیر، از مسئولان دفتر آقای خلیلی به بی‌بی‎سی گفت: «جناب خلیلی به هند سفر کرده، برای اجرایی کردن بعضی تعهداتی که قبلاً بین دو کشور وجود داشته است». او افزود که آقای خلیلی در این سفر با شری پراناب موکرجی، رییس جمهوری و من‌‌موهان سینگ، نخست‎وزیر هند دیدار و گفت‎وگو خواهد کرد.

معاون رییس جمهوری را عبدالهادی ارغندی‌وال، وزیر اقتصاد، عبیدالله عبید، وزیر تحصیلات عالی و شیر محمد کریمی، ‌رییس ستاد مشترک ارتش همراهی می‌کنند. عارف بصیر گفت، آقای خلیلی با مقام‌های هندی در باره‌ی مسایل امنیتی هم صحبت خواهد کرد، اما جزئیات بیش‌تری در این مورد ارائه نکرد.

پیش از این حامد کرزی، رییس جمهوری کشور در سفری به هند از این کشور درخواست کرده بود که افغانستان را کمک تسلیحاتی کند؛ اما مقام‌های هندی گفته بودند که امکان‎پذیر نیست که جنگ‌افزارهای سنگین در اختیار افغانستان قرار دهند.

آن‌گونه که برخی از رسانه‎های هندی در جریان سفر آقای کرزی به هند نوشتند، توپ‌های ۱۰۵ملی‌متری، هواپیماهای انتونوف ۳۲ ساخت روسیه، تجهیزات احداث پل‌های استحکام و وسایط حمل و نقل برای ارتش از مهم‎ترین فهرست درخواستی رییس جمهوری بوده است.

با این همه، پس از سفر آقای کرزی هم یک هیئت امنیتی هندی برای بررسی نیازمندی‌های کشور به کابل سفر کرد، ولی جزئیات این سفر رسانه‌ای نشد. روابط هند در افغانستان هم‌واره از سوی پاکستان، رقیب هسته‌ای آن کشور در منطقه با دقت و حساسیت دنبال شده است. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *