انتقاد نابينايان بلخ از نبود فرصت‌های آموزشی؛ «مکتب ویژه‌ی نابینایان بسته است»

شماری از نابینایان در ولایت بلخ با انتقاد از نبود برنامه‌های حمایتی از این قشر خواستار فراهم‌سازی فرصت‌های آموزشی و حرفه‌ای برای‌شان هستند.

عدم پرداخت حقوق ماهوار برای معلولان، بسته‌بودن مکتب ویژه‌ی نابینایان و ناشنوایان، نبود کتاب و عدم آگاهی آموزگاران از خط بریل از مشکلات نابینایان در بلخ عنوان می‌شوند.

آنان از نهاد‌های دولتی و غیر دولتی که در زمینه‌ی کمک به نابینایان فعالیت دارند می‌خواهند تا زمینه‌‌ی تعلیم و فعالیت‌های حرفه‌ای را برای‌‌شان فراهم کنند.

اجمل رحمانی که قدرت بینایی خود را از دست داده است، می‌گوید: «خواست ما و تقاضای ما از مسئولین حکومت [طالبان] همین است که زمینه‌ی تعلیمات مسلکی، تحصیلات عالی و فعالیت در جامعه را برای اشخاص دارای معلولیت هرچه زودتر فراهم سازد.»

برخی از این افراد از بی‌مهری مسئولان در روند توزیع کمک‌های بشری به نابینایان نیز انتقاد دارند و می‌گویند که در توزیع کمک‌ها، سهم معلولان نباید فراموش شود.

سیدمحمد یزدان‌پرست، یکی از معلولان در بلخ می‌گوید: «برای صدها خانواده‌ی نیازمند از سوی نهادهای خیریه کمک‌می‌شود، می‌خواهم پیشنهاد داشته باشم که سه درصد سهم افراد دارای معلولیت نباید فراموش شود».