عکس: AFP

«شورای علمای جبهه مقاومت»: طالبان برای تأیید حکومت‌شان نشست علما را برگزار می‌کنند

شورای علمای وابسته به «جبهه مقاومت» تحت رهبری احمد مسعود می‌گوید که طالبان گردهمایی علمای دین در کابل را به هدف تأیید و مشروعیت حکومت‌شان برگزار می‌کنند.

در اعلامیه‌ی «شورای علمای جبهه مقاومت» که امروز (سه‌شنبه، ۷ سرطان) منتشر شده، آمده است که طالبان در تلاش بیعت علمای دین به رهبر این گروه به‌عنوان «امیرالمؤمنین» هستند.

این کار طالبان از دید «شورای علمای جبهه مقاومت»، «فریبنده، غیرقابل قبول و مردود» است. این شورا در این زمینه دلایلی را با استناد به آیات قرآن و احادیث نیز آورده است.

از جمله این که «شورای علمای جبهه مقاومت» گفته است که در سایه‌ی «شمشیرِ استبداد، قتل، وحشت، خشونت، شلاق و ارعابِ» طالبان، تصمیم شورای اهل حل و عقد برای مشروعیت‌بخشی حکومت این گروه از مشروعیت دینی برخوردار نیست.

این شورا گفته است که تقاضای اسلام این است که اهل حل و عقد باید با آزادی کامل، بدون تخویف، رها از فشارهای سنگین مرئی و نامرئی سیاسی و استخباراتی و جدا از تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های پشت پرده در روشنی ایمان و ارشادات دینی جهت تحقق مصالح کشور و رفاه مردم تصمیم بگیرد.

«شورای علمای جبهه مقاومت» اضافه کرده ست که مصدر حکومت در نظام اسلام کتاب و سنت است؛ اما به گفته‌ی این شورا، طالبان هیچ‌گونه چشم‌انداز روشنی از نظام اسلامی پاسخگو ندارند و رسم و رواج‌های قومی و قبیلوی‌شان را در جایگاه کتاب و سنت نشاندند.

این شورا در بخشی از اعلامیه خود تأکید کرده است که در شرایط کنونی افغانستان و جهان، بهترین و پاسخگوترین روش اقامه نظام اسلام مراجعه به آرای مستقیم مردم در فضای آزاد مبتنی بر رضایت است.

قرار است در هفته جاری نشستی در کابل برگزار شود. طالبان می‌گویند که این نشست به‌خاطر «اصرار زیاد» علمای دین برگزار می‌شود.

این گروه تاکنون درباره‌ی آجندای این نشست چیزی نگفته است.

عدم حضور زنان در این نشست انتقادهایی را نیز برانگیخته است.

دیدگاه‌های شما
  1. طالبان میخواهند به جهان نشان دهند که مردم افغانستان از ما راضی است ودر اعلانات شان به دکان داران ورانندگی گان گفتند که پرچم امارت را برافرازند تا رسانه های بیرون علاقه مردم را از این به نمایش بگیرد
    وهمچنان کسانیکه در این مجلس آمدند ومی آیند قطعا دست پرورده های پاکستان هستند
    کدام عالم که مخالف هم باشد اظهار نظر کرده نمیتواند
    ودر ضمن مثال از یک ولسوالی در این مجلس کسی معرفی شده که خسر وخشویش درست نمی‌شناسند اورا ولی او به نمایندگی یک ناحیه یا ولسوالی ولسوالی حضور دارد که مردم ناحیه تنها نامش را نمی‌دانند اکثریت شان
    او در جای یک توده بزرگ نظر میدهد وشاید تاید میکند
    مثل او هزارتا کدامش مشروعیت دارد این ملا ها وعلما ی که میروند
    اول باید خودشان مشروعیت کسب کنند باز مشروعیت امیر را تایید کنند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *