عکس: Muhammad Jalal

طالبان: بستن صفحات «رادیو و تلویزیون ملی افغانستان» توسط اداره فیس‌بوک، خلاف آزادی بیان است

طالبان بستن صفحات اجتماعیِ «رادیو و تلویزیون ملی افغانستان»، رسانه تحت کنترل خود را خلاف تمام اصول رسانه‌ای و آزادی بیان خوانده است.

شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک صفحات «رادیو و تلویزیون ملی افغانستان» و خبرگزاری دولتی «باختر» را مسدود کرده است. این شبکه اینترنتی، طالبان را یک «سازمان تروریستی» می‌داند و انتشار هرگونه محتوا از سوی این گروه یا در حمایت از آن را در این شبکه اجتماعی ممنوع کرده است.

احمدالله وثیق، رئیس طالبان برای رادیو و تلویزیون ملی افغانستان امروز (چهارشنبه، ۲۹ سرطان) در پیام ویدیویی گفته است که به‌دلیل نامعلوم صفحات «رادیو و تلویزیون ملی افغانستان» در فیس‌بوک و انستاگرام مسدود شده است.

او «رادیو و تلویزیون ملی افغانستان» را نهاد ملی، صدای ملت و رسانه مردم توصیف کرده است و بستن صفحات این رسانه را «خلاف تمام اصول رسانه‌ای و آزادی بیان» خوانده است.

وثیق از اداره فیس‌بوک خواسته است که مطابق قوانین رسانه‌ای، متعهد به آزادی بیان باشد.

طالبان در حالی از بستن شبکه‌های اجتماعی رسانه‌ تحت کنترل خود از اداره فیس‌بوک انتقاد می‌کند و آن را خلاف آزادی بیان می‌خواند که خود این گروه پس از دست‌یافتن به قدرت، محدودیت‌های گسترده‌ی علیه رسانه‌های افغانستان وضع کرده‌ است.

پس از سقوط دولت افغانستان، نیمی از رسانه‌های افغانستان تعطیل شده و خبرنگاران زیادی از کشور خارج شده و یاهم به‌خاطر تهدید طالبان از کار دست کشیده‌اند.

در گزارش تازه‌ی دفتر معاونت سازمان ملل (یوناما) درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در افغانستان آمده است که طالبان با سرکوب اعتراضات و محدودکردن آزادی رسانه‌ها، از جمله با دستگیریِ خودسرانه‌ی روزنامه‌نگاران، معترضان و فعالان جامعه مدنی، مخالفت‌ها علیه خود را محدود کرده‌اند.

یوناما گفته است که حقوق آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز، آزادی بیان و آزادی عقیده نه تنها آزادی‌های اساسی هستند، بلکه برای توسعه و پیشرفت یک ملت ضروری هستند.

در گزارش یوناما، ۱۷۳ مورد نقض حقوق بشرِ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ها نیز ثبت شده که ۱۶۳ مورد از آن‌ها به طالبان نسبت داده شده است. از این میان، ۱۲۲ مورد بازداشت خودسرانه، ۵۸ مورد بدرفتاری، ۳۳ مورد تهدید و ارعاب و ۱۲ مورد بازداشت بدون ارتباط بوده است.