ویزای ویژه مهاجرت

نهادهای حامی خبرنگاران: امریکا روند رسیدگی به درخواست ویزای خبرنگاران افغان را تسریع بخشد

شماری از نهادهای حامی خبرنگاران در نامه‌‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ امریکا از او خواسته‌اند که روند رسیدگی به در خواست ویزای مهاجرتی خبرنگاران افغان را تسریع بخشد.

امضاکنندگان این نامه که امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ اسد) منتشر شد، ۱۳ سازمان از جمله گزارشگران بدون مرز (RSF) و کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) هستند.

این نهادها گفته‌اند که روزنامه‌نگاران افغان از اسلام‌آباد تا مکزیکوسیتی در بلاتکلیفی مهاجرت باقی‌مانده‌اند و نمی‌دادند چه زمانی پاسخ درخواست‌های خود را دریافت می‌کنند.

در این نامه آمده است که خبرنگاران افغان در کشورهایی گیر افتاده‌اند که نمی‌توانند کار کنند و ویزای موقت آن‌ها در حال ختم‌ شدن است.

نهادهای حامی خبرنگاران گفته‌اند که سرعت رسیدگی به درخواست ویزای مهاجرتی ویژه (P-2) نگران‌کننده است.

این نهادها گفته‌اند خبرنگارانی که در کشورهای سومی انتقال داده شده، در صورتی که ویزای موقت شان تمدید نشود، ممکن است اخراج شوند.

نهادهای حامی خبرنگاران افزوده‌اند که خبرنگاران در افغانستان جان خود را به‌خاطر گزارش خبر به خطر انداخته‌اند و بر شرایطی که اغلب در تاریکی پوشیده شده بود، نور می‌تابیدند.

این نهادها افزوده‌اند که از روزهای اولیه خروج ایالات متحده، دولت بایدن بارها تعهد خود را برای محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد و اطمینان از این‌که واجدین شرایط ویزای P-2 و SIV به مکان امن منتقل می‌شود، اعلام کرده است.

نهادهای حامی خبرنگاران از دولت بایدن خواسته‌اند متعهد شود که جدول زمانی رسیدگی به درخواست‌های افغان‌های واجد شرایط ویزای P-2 را تسریع می‌کند.

همچنین با دولت‌هایی که اکنون افغان‌های متقاضی P-2 در آنجا ساکن هستند کار کند تا تعهداتی را تضمین کند که این دولت‌ها افغان‌هایی را که منتظر تأیید درخواست‌های‌شان هستند، اخراج نکنند.