آغاز تلاش‌ها برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیر‌قانونی در کشور

وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت مهاجران و عودت کنندگان، مسئولان در سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان‌ روز ‌سه‌شنبه‌ در یک کنفرانس،‌ کمپاینی را برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیر‌قانونی جوانان به کشورهای اروپایی و قاچاق اطفال در ولایت‌های کشور آغاز کردند.

هدف از برگزاری این کنفرانس، خطر مهاجرت‌های غیر‌قانونی جوانان افغانستان به کشورهای اروپایی و راه حلی برای جلوگیری از این مهاجرت‌ها عنوان شده است‌. مقام‌های وزارت کار و امور اجتماعی در این کنفرانس اعلام کردند که افغانستان از جمله کشورهایی است که سالانه آمار بالایی از مهاجرت‌های غیر‌قانونی را دارد. نور واصل مهمند، معاون این وزارت ‌قاچاق انسان در کشور و مهاجرت‌های غیر‌قانونی را خلاف ارزش‌های اسلامی‌عنوان کرد. او می‌گوید که بررسی‌های مرکز محافظت اطفال نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۲ حدود ۳۳۷ قضیه‌ی قاچاق و اختطاف کودکان و نوجوانان در ۱۷ ولایت کشور به ثبت رسیده‌اند. او هم‌چنان گفت که بررسی‌های این مرکز نشان می‌دهد که به طور کلی، از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۲ در مجموع، ۲۷۶۳ قضیه‌ی قاچاق انسان توسط قاچاق‌بران در کشور به ثبت رسیده است.

در همین حال، وزارت مهاجران و عودت کنندگان اعلام کرده که بررسی‌های این وزارت نشان می‌دهد که از هر ۴ افغان، یک تن در مهاجرت به سر می‌برد و حدود ۳ میلیون افغان در ۷۵ کشور جهان در مهاجرت هستند. او گفت که گزارش‌ها نشان می‌دهد، حدود 70 درصد از پناهندگان افغان در پاکستان را افراد زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند و این افراد به دلیل ناامنی‌ها در کشور، تمایلی به بازگشت ندارند. او می‌گوید که بر اساس بررسی‌های این وزارت، یک سوم مقام‌های دولتی افغانستان کسانی‌اند که در خارج از افغانستان تحصیل و زندگی کرده‌اند.

شماری از آگاهان نیز بر این باور‌ند که ناامنی، فقر، بی‌کاری و فساد اداری در کشور از دلایل مهم در کشور است که بسیاری از جوانان مجبور می‌شوند به کشورهای هم‌سایه یا اروپایی مهاجرت کنند. سازمان یونیسف (دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل) نیز اعلام کرده بود که بررسی‌های این سازمان نشان می‌دهد که سالانه حدود ۱۲٫۵ میلیون انسان از زن ومرد در سراسر جهان قاچاق و به کشورهای دیگر انتقال داده می‌شوند. «بخدی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *