ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده
عکس: Getty Images

پیامد کشته‌شدن الظواهری در کابل؛ امریکا پول‌های مسدودشده‌ی افغانستان را آزاد نمی‌کند

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش داده است که پس از کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل، دولت بایدن تصمیم گرفته است که پول‌های مسدودشده‌ی افغانستان را آزاد نکند.

به گفته‌ی دولت امریکا، نیروهای هوایی امریکایی ایمن الظواهری را در منطقه شیرپور کابل که در یک خانه امن زندگی می‌کرد، کُشته‌اند.

به گفته مقامات امریکایی در پی کشته‌شدن الظواهری، مذاکرات امریکا با طالبان درباره‌ی پول‌های مسدودشده به حالت تعلیق درآمده است.

مقام‌های رسمی امریکا تاکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.

هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان پس از روی‌آمدن طالبان در بانکی در امریکا مسدود شد.

اخیرا گفته می‌شد امریکا و طالبان درباره‌ی آزادسازی این ذخایر گفت‌وکو می‌کند.

گزارش شده بود که مقامات امریکا و طالبان پیشنهادهایی را تبادله کرده‌اند تا میلیاردها دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در خارج از این کشور مسدود شده، به یک صندوق امانی انتقال داده شود.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا چندی پیش ۳.۵ میلیارد دالر از هفت میلیارد دالری که در ایالات متحده مسدود شده را به‌عنوان کمک به مردم افغانستان اختصاص داد و نیمی دیگر را به‌عنوان غرامت برای شماری از خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر کنار گذاشت.

کاخ سفید در آن زمان اعلام کرد که تصمیم نهایی درباره‌ی سرنوشت پولی که برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص داده شده بستگی به رأی دادگاه دارد.