امریکا از پول‌های مسدودشده ۳.۵ میلیارد دالر را برای مردم افغانستان اختصاص داد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا می‌گوید، طبق فرمان اجرایی جو بایدن، رییس‌جمهور این کشور از کل دارایی بانک مرکزی افغانستان در ایالات متحده، ۳.۵ میلیارد دالر برای مردم افغانستان اختصاص می‌یابد.

پس از روی‌کارآمدن طالبان، هفت میلیارد دالر دارایی خارجی بانک مرکزی افغانستان در بانکی در نیویارک امریکا مسدود شد.

طبق فرمان اجرایی بایدن، ۳.۵ میلیارد دالر این پول به شماری خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر که علیه طالبان اقامه‌ دعوای پرداخت غرامت کرده بودند، پرداخت می‌شود.

آنتونی بلینکن صبح امروز (شنبه، ۲۳ دلو) در تویتی نوشته است که ۳.۵ میلیارد دالر دیگر این پول توسط بایدن به نفع مردم افغانستان امضا شده است. او نوشته است که ایالات متحده در کنار مردم افغانستان ایستاده است.

توماس ویست، نماینده‌‌ی ویژه‌ امریکا برای افغانستان نیز در این مورد در تویتی نوشته است که فرمان اجرایی بایدن بخشی از تلاش برای حفظ بخش قابل توجهی از ذخایر ارز افغانستان برای حمایت از نیازهای مردم افغانستان است.

او نوشته است که ابعاد بحران در افغانستان پاسخ جهانی را می‌طلبد.

سخن‌گویان طالبان تاکنون به فرمان بایدن واکنش نشان نداده‌اند.

دیدبان حقوق بشر از فرمان جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا مبنی بر اختصاص ۳.۵ میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر، انتقاد کرده و گفته است که رییس‌جمهور امریکا به‌دنبال تصرف دارایی‌های افغانستان است.

در اعلامیه‌ی دیدبان آمده است که اختصاص ۳.۵ میلیارد دالر به کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان ممکن است سخاوت‌مندانه به نظر برسد، اما باید به خاطر داشت که کل هفت میلیارد دالر قبلاً به طور قانونی به مردم افغانستان تعلق گرفته است.

دیدبان حقوق بشر همچنین گفته است که برای رسیدگی به بحران کنونی افغانستان، تلاش‌های مداوم سازمان ملل متحد و سازمان‌های بشردوستانه برای متقاعدکردن ایالات متحده و بانک جهانی برای کاهش محدودیت‌های اقتصادی برای تثبیت اقتصاد افغانستان که نزدیک به فروپاشی کامل است، مهم‌تر است.

به گفته‌ی این نهاد، محدودیت‌های کنونی بر سیستم بانکی افغانستان، مردم این کشور را به سمت قحطی سوق می‌دهد؛ در شرایطی که خشونت فزاینده‌ی طالبان، سرکوب و محدودیت‌های شدید علیه زنان و دختران اعمال می‌شود.

هنگامی که دولت افغانستان سقوط کرد، بیش از هفت میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی این کشور به عنوان سپرده در بانک فدرال رزرو در نیویارک مسدود شد.

طالبان می‌گویند، این پول متعلق به مردم افغانستان است؛ اما گروهی از بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر، پول‌های مسدودشده به‌عنوان غرامت خواسته بودند.