اطلاعات روز

دیدبان حقوق بشر: امریکا تعهدات خود به زنان افغانستان را بررسی کند

دیدبان حقوق بشر می‌گوید کمیسیونی که از سوی دولت امریکا برای بررسی جنگ این کشور در افغانستان ایجاد شده، باید بررسی تعهدات ایالات متحده در قبال زنان افغانستان را در اولویت قرار دهد.

گفته شده که این کمیسیون برای بررسی تصمیمات استراتژیک، دیپلماتیک و عملیاتی ایالات متحده در افغانستان ایجاد شده و به‌تازگی به کار آغاز کرده است.

هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر امروز (سه‎شنبه، ۱۵ سنبله) در بیانیه‎‌ای‌ گفته است که باید یکی از اولویت این کمیسیون بررسی تعهدات دولت ایالات متحده در مورد حقوق زنان و دختران در افغانستان باشد.

به گفته‌ی او اما مشکل این‌جا است که هیچ یک از ۱۴ مرد و دو زن که به‌عنوان کمیشنر منصوب شده‌اند، متخصص حقوق زنان و همچنین افغان یا از دیاسپورای افغانستان نیستند.

خانم بار این موضوع را نگران‌کننده خوانده، در حالی به گفته‌ی او، رهبران ایالات متحده مکرراً «وضعیت اسفبار زنان و دختران افغانستان در دوران پیشین طالبان را به‌عنوان توجیهی برای جنگ ذکر کرده‌اند».

او به نقل از لورا بوش، بانوی اول سابق امریکا گفته است که مبارزه با طالبان «نبرد برای حقوق و کرامت زنان» بود.

همچنین خانم بار در بیانیه‌ی خود به نقل از هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین امریکا آورده که او به گروهی از زنان افغانستان در سال ۲۰۱۰ گفته است که امریکا زنان افغانستان را رها نمی‌کند.

با این حال، به گفته‎ی معاون دیدبان حقوق بشر، از بین بردن سیستمی که با حمایت ایالات متحده برای پاسخ به خشونت مبتنی بر جنسیت ایجاد شده بود، یکی از اولین اقدامات طالبان پس از به دست آوردن قدرت بود.

هیدر بار گفته است که یک سال پس از سقوط کابل، رویاهای دختران و زنان افغانستان از بین رفته است.

او افزوده است که برخلاف وعده‌های قبلی، تمرکز ایالات متحده بر تخلیه کسانی است که با سربازان امریکایی کار می‌کردند، زنان از جمله فعالان را در «سرما« رها کرده است. به گفته‌ی بار، تنها ۷ تا ۱۰ درصد از متقاضیان برای ویزای مهاجرت ویژه ایالات متحده زن هستند.

معاون دیدبان حقوق بشر تأکید کرده است که «کمیسیون جنگ افغانستان» باید تعهدات ایالات متحده در قبال زنان افغانستان را به دقت بررسی کند.

به گفته‎ی او، مدیر اجرایی این کمیسیون هنوز منصوب نشده است و این فرصتی را برای جستجوی فردی با تخصص در زمینه حقوق زنان فراهم می‌کند.

خانم بار اضافه کرده است که بسیار مهم است که کمیسیون یادشده عدم موفقیت دولت ایالات متحده در اجرای بیشتر وعده‌های خود به زنان افغانستان را بررسی و مستند کند و آنچه را که هنوز می‌تواند انجام دهد، بسیار مهم است.