جاده دیگری به‌نام فیض محمد کاتب نام‌گذاری می‌شود

اطلاعات روز: طی نشستی در شهرداری کابل روی حل مشکل نام‌گذاری جاده‌ی پل سوخته-دارالامان بحث شده است. در این نشست سید مخدوم رهین، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و رییس کمیسیون نام‌گذاری جاده‌ها، محمد یونس نواندیش، شهردار کابل، نمایندگان محل چهاردهی و دشت برچی نیز حضور داشته‌اند.

در این نشست توافق شده است، جاده‌ی مقابل مطابع به نام فیض محمد کاتب هزاره، تاریخ‌نگار نام‌دار کشور نام‌گذاری شود. این جاده از منار مقاومت آغاز و تا چهارراهی شهید عبدالحق ادامه می‌یابد. در نشست یاد شده توافق شده است، سرک پل سوخته-دارالامان به نام سابقش باقی بماند.

در این نشست، حاجی رمضان حسین‌زداه به نمایندگی از باشندگان دشت برچی، این تصمیم را پذیرفته است. از سوی دیگر، در این نشست فیصله شده است، جاده‌ی پل گذرگاه تا سرک «ده دانا» به نام چهاردهی نام‌گذاری شود. شورای وزیران در دور‌ه‌ی حکومت قبلی، به تاریخ 14 دلو سال روان فیصله کرده بود، جاده‌ی چهارارهی شهید مزاری- دارالامان به نام فیض محمد کاتب نام‌گذاری شود.

اما چندی پیش به دلایل نامعلوم لوحه‌‌ای که به‌نام فیض محمد کاتب بر روی این جاده نصب شده بود، از سوی شهرداری کابل برداشته شد. این مسئله واکنش شماری از شهروندان، فعالان مدنی و فرهنگیان کشور را به‌دنبال داشت. پس از آن، شماری از شهروندان در یک اعتراض مدنی لوحه‌ا‌ی را به‌نام سرک فیض محمد کاتب دوباره بر این جاده نصب کردند و از دولت خواستند، لوحه‌‌ای را به‌طور رسمی به این نام در این جاده نصب کند.

فیض محمد کاتب هزاره، تاریخ‌نویس مشهور کشور است. او در دربارهای شاهی عبدالرحمان خان، حبیب‌الله و امان‌الله مشغول نوشتن کتاب بوده است. او یکی از تاریخ‌نویسان مهم تاریخ کشور است که با نوشتن «سراج‌التواریخ» در پنج جلد، توانست یکی از معتبرترین کتاب‌های تاریخ افغانستان را بنویسد.