اطلاعات روز

گسترش اعتراضات به مرگ مهسا امینی در ایران

مرگ مهسا امینی، دختر جوان ایرانی که پس از بازداشت توسط پولیس اخلاقی موسوم به گشت ارشاد، به‌گونه‌ی مشکوک جان باخت، اعتراضات گسترده‌ای را در این کشور در پی داشته است. او به‌خاطر چگونگی پوشش حجاب بازداشت شده بود.

از سه روز به این طرف، تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران از جمله کردستان و تهران جریان دارد و این اعتراضات در حال گسترش است.

طبق ویدیوهای منتشر شده، امروز (سه‌شنبه، ۲۹ سنبله) دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در تهران تجمع کرده‌اند و شعارهای «مرگ بر ماشین گشت کشتار» و «بسیجی برو گمشو» سر داده‌اند.

در برخی از دانشگاه‌های دیگر از جمله یزد نیز تجمع اعتراضی در پیوند به جان باختن مهسا امینی برگزار شده است.

در شماری از شهرها پولیس با معترضان برخورد خشونت‌آمیز نیز داشته است. شلیک گاز اشک‌آور، متفرق کردن معترضان با گلوله‌های ساچمه‌ای و واقعی و استفاده از باتوم از جمله این برخوردها بوده است.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» در گزارشی اعلام کرد که در جریان اعتراض‌های روز دوشنبه ( ۲۸ سنبله) دست‌کم سه نفر کشته و در شهرهای کردنشین بیش از ۲۵۰ نفر بازداشت شده‌اند. این نهاد شمار زخمی‌ها را نیز ۲۲۱ نفر اعلام کرده است.

رسانه‌ها و مقام‌های حکومتی ایران این اعتراضات را «اغتشاش» خوانده‌اند.

مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله کرد که همراه با خانواده‌اش از سقز کردستان به تهران سفر کرده بود، روز ۲۵ سنبله، سه روز پس از بازداشت به‌دست مأموران گشت ارشاد، در شفاخانه کسری تهران جان باخت.

خانواده او و معترضان می‌گویند که مأموران گشت ارشاد مهسا امینی امینی را شکنجه کرده‌اند.

پولیس ایران اما با انتشار یک فیلم تقطیع‌شده مدعی است هیچ‌گونه برخورد فیزیکی میان نیروهای گشت ارشاد و مهسا امینی رخ نداده است و او عوارض قلبی داشت. ولی پدر مهسا می‌گوید که دخترش دچار بیماری نبوده است.

مرگ مهسا امینی در خارج از ایران نیز واکنش‌ها و اعتراضاتی را در پی داشته است. در حال حاضر جان باختن این دختر جوان به مهم‌ترین موضوع کاربران فارسی زبان شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

دیدگاه‌های شما
  1. بدون شک گشت ارشاد همان مبلغین امر بالمعروف و نهی از منکر هستند. در سابق امر بالمعروف متوجه آمرین و والی ها بود اما اکنون امر بالمعروف متوجه دکمه های لباس، کفش و متوجه موی سر مردم شده است.فکر نکنم که موی سر و یا دکمه لباس به اندازه تولید مواد مخدر و به اندازه انحصار قدرت برای جامعه خطرناک باشد. قانون، دین، شریعت…امروزه در نظام مافیایی و فاشیستی یک آله ی فشار برای مخالفین دین بازان شده است. در جامعه امروز ما یک قشر دیندار داریم که دین داران واقعی خیلی اندک هستند. یکی هم قشر دین باز داریم که خطرناک ترین گروه هستند این جماعت تجارت دینی شان می چربد، جماعت دین باز از دین وشریعت سواستفاده می کنند. گروه سوم دین دان هستند، قشر دین دان روی مسایل دینی مسلط هستند اما برای تبلیغ و اغواگری از دین استفاده می کنند. گشت ارشاد همان قشر دین باز هستند که از دین برای تجارت شان و برای سرکوب مخالفین شان استفاده می کنند در حالیکه خود شان ام الفساد هستند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *