از ساخت‌وساز ساختمان‌ها و شهرک‌های غیرپلانی جلوگیری می‌‌شود

اطلاعات روز: قرار است بر اساس یک برنامه‌ی تازه، از ساختن ساختمان‌ها و شهرک‌های غیرپلانی در کشور جلوگیری شود. این برنامه‌‌ روز گذشته از سوی اداره‌ی مستقل ارگان‌های محل، وزارت شهرسازی، شهرداری کابل و سفارت استرالیا در افغانستان، در یک نشست خبری در کابل ارائه شد.

عبدالاحد واحد، معاون شهرداری کابل در این نشست گفت، در حال حاضر حدود هفتاد درصد ساختمان‌ها در کشور غیرپلانی ساخته شده و با عملی شدن این برنامه، جلو اعمار خودسرانه‌ی این ساختمان‌ها گرفته می‌شود. او افزود که تلاش‌ها برای ساختن برنامه‌های انکشافی شهر کابل و دیگر شهرها صورت گرفته‌اند.

اما او تأکید کرد که با در نظرداشت افزایش نفوس و فعالیت‌ها در شهرها، نیاز به تهیه‌ی ‌برنامه‌های جدید انکشافی است. از سویی هم، مقام‌های اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی در این نشست گفتند، بر اساس برنامه‌ی یاد شده، وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهرهای کشور بررسی می‌شود.

عبدالمتین بیک، معاون این اداره گفت، این برنامه در یک سال آینده از سوی متخصصان داخلی و خارجی تکمیل و مطابق آن، پلان انکشاف شهری در سراسر کشور عملی می‌شود. او افزود که هزینه‌ی این برنامه حدود ۲۵۰ هزار دالر امریکایی در نظر گرفته شده و از سوی حکومت استرالیا پراخته می‌شود.

در پایان این نشست مشترک فیصله شد، از طریق این برنامه در مدت یک سال آینده، معلومات دقیق در مورد وضعیت عمومی شهرهای کشور جمع‌آوری و سپس مطابق آن، برنامه‌های انکشافی آینده‌ی شهرها تنظیم شود. در حال حاضر اعمار ساختمان‌ها و شهرک‌های غیرپلانی باشندگان شهرها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.