رییس جمهور: داشتن کارت رای‌دهی نشانه‌ی قدرت است

حامد کرزی، رییس جمهوری کشور‌ در یک سخن‌رانی رادیویی از مردم خواست که کارت رای‌دهی بگیرند و خود را برای اشتراک در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری آماده سازند. رییس جمهوری هر ۱۵ روز درباره‌ی مسایل مهم کشور با مردم کشور از طریق رادیو صحبت می‌کند.

رییس جمهور کشور افزوده است که روند انتخابات زمانی به پیروزی می‌رسد که تمام واجدان شرایط رای‌دهی در سراسر افغانستان در انتخابات شرکت کنند و به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند. او با تشویق مردم به گرفتن کارت رای‌دهی، افزوده که مردم باید با اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری و رای به کاندیدای مورد نظر، کشور را مستحکم و آباد سازند و زمینه‌ی امنیت کامل را فراهم آورند.

رییس جمهور کرزی گفته است که انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی گامی ‌دیگر در راه تحکیم بیش‌تر ثبات در کشور است و این گام را تمام مردم افغانستان باید با قوت و مشترکاً به پیش بگذارند. او از نهادهای دست‌اندرکار در برگزاری انتخابات و نهادهای امنیتی کشور نیز خواسته که برای انجام هر‌چه بهتر وظایف خود تلاش کنند.

رییس جمهور از «زنان، مردان، مو‌سفیدان، جوانان و فرزندان این خاک» خواست تا در روز انتخابات از خانه‌ها بیرون بیایند و به کاندیدای مورد علاقه‌ی خود رای دهند، و افزود که زیرا با این کار، ستون کشور محکم می‌شود و مردم به سوی توسعه گام خواهند برداشت. او داشتن کارت انتخابات را «یک قدرت» توصیف کرد‌ و افزود، این کارت با هرکسی باشد، آن شخص قدرت‌مند به حساب می‌آید و اگر نباشد انسانی ناتوان است.

ثبت نام رای دهندگان انتخابات

ثبت نام رای‌دهندگان انتخابات کشور در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله‌ی اول در تاریخ پنجم جوزا آغاز شد و در پنجم اسد خاتمه یافت و مرحله‌ی دوم آن آغاز شد. در مرحله‌ی اول ۴۱ مرکز در سراسر افغانستان برای ثبت نام رای دهندگان در مراکز ولایت‌ها ایجاد شد و در مرحله‌ی دوم، در هر ولسوالی یک مرکز ثبت نام، ایجاد شد.

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که انتظار می‌رود در این برنامه حدود چهار میلیون رای دهنده‌ی واجد شرایط ثبت نام شوند. در این مرحله از ثبت نام رای دهندگان، کسانی که از دوره‌های قبلی انتخابات، کارت رای‌دهی ندارند، می‌توانند کارت دریافت کنند.

قرار معلومات سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات، در دو و نیم ماه گذشته به ۳۲۸ هزار شهروند کشور کارت‌های جدید رای‌دهی توزیع شده و این برای نهادهای برگزاری انتخابات رقم بلندی است. به گفته‌ی آقای نور، برنامه‌ی ثبت نام رای دهندگان حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون دالر هزینه خواهد داشت.

مردم افغانستان قرار است در حمل سال آینده پای صندوق‌های رای بروند و رییس جمهوری آینده را انتخاب کنند. هم‌زمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای ولایتی هم برگزار خواهد شد. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *