روز جهانی سلامت روانی؛ «بیش از نیمی از مردم افغانستان دچار افسردگی اند»

دید‌بان حقوق بشر امروز (دوشنبه، ۱۸ میزان) به‌مناسبت روز جهانی سلامت روانی گفته است که بیش از نیمی از مردم افغانستان دچار افسردگی اند.

تحقیقات این نهاد نشان می‌دهد که در کشورهایی از جمله افغانستان، کامرون، جمهوری افریقای مرکزی، اتیوپی، غزه، عراق، سودان جنوبی و سوریه، مردم، به‌ویژه زنان و افراد دارای معلولیت، اغلب در دسترسی به خدمات صحت روانی نیز با موانعی روبه‌رو هستند.

شانتا راو باریگا، مدیر حقوق معلولان در دیدبان حقوق بشر گفته است: «میلیون‌ها نفر در سراسر جهان اثرات مخرب جنگ بر سلامت روان را تجربه می‌کنند، اما برای تعداد کمی از آن‌ها حمایت لازم فراهم می‌شود.»

او خواستار حمایت روانی-اجتماعی از قربانیان درگیری‌های مسلحانه شده است.

دیدبان حقوق بشر افزوده است که اجلاس جهانی صحت روانی، در ۱۳ و ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲ در رُم، پایتخت ایتالیا فرصتی برای رهبران است تا تأثیر درگیری‌های مسلحانه بر سلامت روان را تأیید کنند و متعهد به ارائه حمایت روانی اجتماعی مناسب برای همه افراد آسیب‌دیده، از جمله زنان و افراد دارای معلولیت شوند.

تخمین زده می‌شود که ۲۲ درصد از افرادی که در مناطق تحت تأثیر درگیری‌های مسلحانه زندگی می‌کنند، به مشکلات سلامت روان دچار هستند. با این حال، خدمات موجود اغلب ناکافی هستند. این در حالی است که این رقم برای باقی جمعیت جهان ۱۳ درصد است.

در افغانستان که ۴۰ سال درگیری‌های مسلحانه آن را ویران کرده است، تخمین زده می‌شود که بیش از نیمی از جمعیت از جمله بسیاری از بازماندگان خشونت‌های ناشی از درگیری، افسردگی، اضطراب و استرس پس از سانحه را تجربه می‌کنند، اما طبق اسناد دولت قبلی، کم‌تر از ۱۰ درصد حمایت روانی اجتماعی کافی از سوی دولت دریافت کرده‌اند.

دیدبان حقوق بشر گفته است که پس از روی‌ کارآمدن طالبان بسیاری از افغان‌ها در بازه‌ی کوتاه زمانی از کشور فرار کردند و برخی مجبور شدند خانواده‌های خود را پشت سر بگذارند. تحقیقات دیدبان حقوق بشر در فرانسه نشان داد که علی‌رغم تلاش‌ها برای اسکان سریع و حمایت از مهاجران افغانستان، بسیاری از مهاجرین افغان هنوز با موانع مهمی در دریافت حمایت روانی-اجتماعی روبه‌رو هستند.

سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children) نیز به‌مناسبت روز جهانی سلامت روانی گفته است که کودکان افغانستان تحت فشارهای روحی و روانی فزاینده‌ای قرار دارند، زیرا آنان بار بدترشدن بحران در این کشور را تحمل می‌کنند.

این سازمان امروز با نشر گزارشی گفته است که افغانستان در آستانه یک فاجعه صحت روانی قرار دارد؛ زیرا بحران اقتصادی و دهه‌ها درگیری تأثیر خطرناکی بر سلامت روانی کودکان وارد کرده است.