انتقاد باشندگان نمک‌آب تخار از مؤسسات کمک‌رسان

باشندگان نمک‌‌آب تخار: در یک‌ونیم سال حاکمیت طالبان، مؤسسات ما را فراموش کرده‌اند

شماری از باشندگان ولسوالی نمک‌‌آب تخار از عدم توجه مسئولان محلی طالبان و مؤسسات کمک‌کننده در این ولسوالی انتقاد کرده و می‌گویند که افزون بر فقر و بیکاری، از دسترسی به خدمات صحی نیز محروم‌اند.

داد‌الله بای یکی از ساکنان ولسوالی نمک‌‌آب امروز (جمعه‌، ۱۸ قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفت که در این ولسوالی تنها یک مرکز صحی وجود دارد که پس حاکميت طالبان با نبود امکانات دوایی و داکتر مواجه شده است.

آقای بای توضیح داد که تنها مرکز صحی این ولسوالی دو بخش لابراتوار و نرسنگ دارد، اما هیچ داکتر متخصصی در این ولسوالی وجود ندارد.

دادالله بای که خود در  مرکز در صحی ولسوالی نمک‌‌آب مسئولیت محافظت این مرکز را برعهده دارد، می‌گوید که به‌دلیل نبود مرکز زایمان برای خانم‌ها و امکانات صحی در این ولسوالی سالانه بیش از ۶۰  نفر جان می‌دهند.

عبیدالله، یکی دیگر از ساکنان ولسوالی نمک‌‌آب نیز گفت که این ولسوالی از برنامه‌های توزیع کمک‌های بشردوستانه نیز محروم بوده است. او افزود که در نمک‌‌آب تنها از سوی مؤسسه‌ی «WFP» کمک توزیع شده است، اما برای مردم نیازمند بسنده نیست.

در همین حال، محمدابراهیم اسلام‌پور، فعال مدنی‌ در تخار به روزنامه اطلاعات روز گفت که برنامه‌های کمک‌های بشردوستانه در تخار به‌گونه‌ی متوازن عملی نمی‌شود. او افزود: «به دلیل خویش‌خوری‌ در مؤسسات کمک‌کننده، ولسوالی‌های دوردست تخار از امکانات و خدمات محروم می‌مانند.»

با این حال، احمدسیر سجاد، رییس مبارزه با حوادث طالبان در تخار گفت که حدود یک هفته قبل در یک جلسه با حضور بزرگان و رؤسای شورای مردمی ولسوالی نمک‌‌آب تمام مشکلات آنان بررسی شده است.

آقای سجاد افزود که برای حل بخش‌هایی از این مشکلات اقدام صورت گرفته و برای هماهنگی با مؤسسات کمک‌کننده به این ولسوالی پیشنهاداتی به مرکز کشور فرستاده شده است.

ولسوالی نمک‌آب تخار در ۲۴ کیلومتری شهر تالقان، مرکز ولایت تخار موقعیت دارد. این ولسوالی بیش از ۱۸ هزار نفر نفوس دارد و یکی از ولسوالی‌های عایداتی تخار به حساب می‌آید. در پنج سال حکومت پیشین، طالبان در بیشترین نقاط این ولسوالی حضور و فعالیت گسترده داشتند.