حامد کرزی: سیاست‌مداران و پارلمان نگران برگزاری لویه جرگه نباشند

 

حامد کرزی رییس جمهور گفته است، در لویه جرگه تنها مسایل مربوط به قرارداد امنیتی با آمریکا را بررسی می‌کند و سیاست‌مداران و پارلمان در این مورد نگرانی نداشته باشند. پیش از این برخی گروه‌ها و نمایندگان پارلمان این نگرانی را مطرح کرده بودند که ممکن است در این جرگه، آقای کرزی مسایلی غیر از قرارداد امنیتی با آمریکا و از جمله تغییر قانون اساسی و تمدید حکومت خود را مطرح کند. منتقدان آقای کرزی برگزاری این جرگه را غیرقانونی و غیرضروری دانسته‌اند.

اما آقای کرزی با شرکت در یگ نشست خبری (شنبه، ۲ سنبله) گفت که از این نگرانی‌ها اطلاع دارد و افزود: «[با برگزاری این جرگه] نه حکومت افغانستان چیزی را از دست می‌دهد، نه ولسی جرگه (مجلس نمایندگان)، نه سنا و سیاسیون افغانستان». او تأکید کرد: «دولت افغانستان باید از نمایندگی مردم خود یا از حضور مردم خود در یک جرگه بزرگ ترسی نداشته باشند، بلکه این [جرگه] باعث قوت نظام و بهبود روابط ما با جهان می‎شود». رییس جمهوری در بخشی از سخنان خود گفت: «از دید قاطعانه‌ی من، تنها فیصله‌ی نمایندگان واقعی ملت و از سراسر کشور … اهمیت حیاتی دارد».

جرگه‌ی ملی

حامد کرزی استدلال کرد که جرگه یک سنت قدیمی ‌افغانستان است و هم‌چنین کشور در حالتی نیست که حکومت بدون برگزاری چنین جرگه‎ای بتواند سند مهمی‌ مانند قرارداد امنیتی با آمریکا را امضا کند. آقای کرزی هم‌چنین گفت که سود کشورش را در امضای این قرارداد می‎داند؛ اما این مسئله باید به تأیید ملت افغانستان هم برسد.

منتقدان حکومت آقای کرزی تأکید کرده‎اند که حکومت و رییس جمهوری خود به عنوان نماینده‌ی منتخب مردم حق قانونی برای تصمیم‌گیری در مورد امضای این قرارداد را دارد و اگر قرار است مشورتی هم صورت گیرد، باید با پارلمان به عنوان نهاد منتخب صورت گیرد. حدود یک سال پیش باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در سفری به کابل، توافق‌نامه‌ی هم‌کاری‎های استراتژیک با افغانستان را امضا کرد و در همان توافق‌نامه قرار بر این شد که بخش امنیتی این هم‌کاری‌ها در یک توافق‌نامه‌ی دیگر در ظرف یک سال دیگر بین دو کشور امضا شود.

سفر به پاکستان

رییس جمهوری تأکید کرد که تأمین امنیت در کشورش در صدر اولویت‎های حکومت قرار دارد و امضای این قرارداد باید به نیازهای امنیتی افغانستان پاسخ دهد، ولی در عین حال افزود که آمریکا باید «تضمین‎های لازم» را بدهد. حامد کرزی افزود که دیگر کشورهای عضو سازمان ناتو هم خواستار امضای پیمانی با افغانستان و ادامه‌ی حضور خود در چارچوب این سازمان شده‌اند که این موضوع هم در لویه جرگه‌ی مورد نظر، بررسی خواهد شد.

او در بخشی از سخنان خود گفت که تا دو روز دیگر در سفری رسمی ‌به دعوت محمد نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان به این کشور می‎رود و ابراز امیدواری کرد که این سفر او بتواند در راستای تأمین امنیت در هر‌دو کشور کمک کند.

حامد کرزی ابراز امیدواری کرد که این سفرش مانند ۱۹ سفر گذشته‌ی او به پاکستان نباشد و نتایج خوبی در زمینه‌ی «مبارزه‌ی موفقانه و اساسی علیه تروریسم» داشته باشد. حکومت افغانستان هم‌واره تأکید کرده که مراکز اصلی تروریسم در آن سوی مرزهای افغانستان است که اشاره‌ی آن به خاک پاکستان است.

مقام‌های افغان تأکید کرده‎اند که دولت پاکستان باید برای از بین بردن این مراکز اقدامات قاطع و «صادقانه» انجام دهد. در پاسخ مقام‌های پاکستان گفته‎اند که شورشیان افغان از مرز مشترک هر‌دو کشور عبور می‌کنند و علل نا‌امنی در پاکستان شده‌اند.

طالبان بی‎اختیار

با وجود این، به تازگی آقای کرزی در دیداری با علمای افغانستان گفت: «چند‌روز قبل طالبان به ما اطلاع داده گفتند که مطلقاً بی‎اختیار هستیم و از انفجارات و قتل‎هایی که [در افغانستان] صورت می‎گیرد و به نام ما اعلان می‎شود، بی‎خبر می‌باشیم». او افزود: «سوال ما در این رابطه از طالبان این است که اگر همین طور است، پس چرا صدای‌تان را بلند نمی‎کنید که شما نیستید و این بی‌اختیار بودن به معنای آن است که شما اختیارات‎تان را به آنان سپرده‎اید. پس بلند شوید و خود را از این بی‎اختیاری و غلامی‌نجات بدهید».

این در حالی است که سخن‌گویان گروه طالبان به دنبال بیش‌تر حملاتی که در کشور صورت می‎گیرد، مسئولیت این حملات را به دوش می‎گیرند و از سوی دیگر چندی پیش ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان در پیام عیدی خود تأکید کرد که جنگ علیه نیروهای خارجی تا به تعبیر او، نجات افغانستان از «اشغال» ادامه خواهد یافت. رهبر گروه طالبان در این پیام هم‌چنین برگزاری انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری را «ضیاع وقت» خواند و گفت که «انتخابات اصلی در واشنگتن انجام می‌شود».

ولی حامد کرزی در کنفرانس خبری روز شنبه این انتخابات را برای افغانستان بااهمیت توصیف کرد و گفت که او حکومتش به هیچ‌صورتی در کار انتخابات مداخله نخواهد کرد و در عین حال او شخصاً از نامزد مشخصی حمایت یا با او مخالفت نخواهد کرد. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *