پروژه‌ی شهر جدید کابل شروع مي‌شود

 

وزارت داخله مي‌گويد که موانع موجود پیش روی پروژه‌ی شهر جدید کابل، هرچه زود‌تر برداشته شده و تا يک هفته‌ی ديگر رسماً افتتاح مي‌شود. اعمار پروژه‌ی شهر جدید کابل، که بزرگ‌ترین پروژه‌ی ساخت و ساز و از اساسی‌ترین پروژه‌های انکشافی مسکن‌یابی در سطح کشور محسوب می‌شود، به اساس فرمان سال ١٣٨٥ رييس جمهور کشور ترتيب گرديده است؛ زيرا شهر کنونى کابل که براى حدود يک ميليون تن ساخته شده و در حال حاضر حدود ٤،٥ ميليون تن درآن زندگى مى‌کنند و این شهر گنجايش اين تعداد نفوس را ندارد.

شهر جديد کابل‌ شامل ساحه‌هایى از ولسوالى دِه‌سبز کابل و باريک‌آب ولسوالى بگرام ولايت پروان مى‌باشد. درخبرنامه‌ی دفتر مطبوعاتى وزارت داخله که دیروز (٢سنبله ) به نشر رسیده آمده است که در نشستى تحت ریاست غلام مجتبی پتنگ، سرپرست وزارت امور داخله و با اشتراک اعضای بورد مستقل شهر کابل جدید، فیصله به عمل آمد که این پروژه‌ی بزرگ ملی، تا یک هفته‌ی دیگر رسما افتتاح گردد.

خبرنامه افزوده است که طبق  اين فیصله، به  تمام  ساکنان و‌لسوالی  ده ‌سبز، به‌ویژه  آنانی که  در  زمین‌های تحت  پلان  شهر  جدید  کابل  مصروف  کار  و  فعالیت ‌اند و  به‌‌خصوص  مالکان داش‌های خشت، خبر داده می‌شود  تا  ساحه  را  در  مدت  یک هفته  تخلیه  و در  این  امر  مهم  سهم گیرند.

همین‌گونه به آن عده کسانی که در طی مراحل موارد قانونی و حقوقی در ارتباط به تخلیه‌ی زمین‌ها در این ساحه اقدام ننموده‌اند، رسانده می‌شود تا در خلال یک هفته بعد از نشر این اعلامیه، با نهادهای مربوط تماس گرفته و مشکلات شان را حل نمایند.

درخبرنامه هم‌چنان گفته شده است که بورد مستقل انکشاف شهر کابل، تلاش خواهد نمود تا فرصت‌های کاریابی را در روند اعمار این پروژه برای هزاران تن از اهالی منطقه و به‌ویژه کسانی که در نتیجه‌ی عملی شدن این پروژه، کارهای خود را از دست می‌دهند، فراهم نماید.

خبرنامه با ذکر اين که در صورت تداوم  کار ‌یا عدم توجه به محتوای این ابلاغیه‌ و ادامه‌ی فعالیت‌های غیرقانونی توسط مالکان داش‌ها، با آن‌ها برخورد جدی و قانونی صورت خواهد گرفت، افزوده است که در این نشست، به  فرمان‌دهی امنیتی ولایت کابل هدایت  داده  شد تا در تطبیق فیصله‌ی متذکره اقدام جدی نموده و ساحه را در اختیار قوه‌ی فزیکی پروژه‌ی شهر جدید کابل قرار دهد.

به اساس معلومات انجنير غلام سخى حسن‌زاده، رييس اداره‌ی انکشاف شهر جديد کابل، قرار است بعد از منظورى بودجه‌ی يادشده، کشورهاى کمک‌دهنده حدود ١٠٠ ميليون دالر امريکايى را تا آخر سال ١٣٩٢ براى بخش زيربناهاى شهر جديد کابل کمک نمايند؛ زيرا تطبيق پروژه‌هاى پيش‌نهادى اين اداره و استملاک زمين، يکى از پيش‌شرط‌ها براى کمک تمويل کنندگان دراين پروژه مى‌باشد.

وى گفت که مبلغ يادشده را‌ بانک انکشاف آسيايى و کشور جاپان وعده نموده‌اند. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *