توافق‌نامه‌ی امنیتی از لحاظ تخنیکی کامل شده است

اطلاعات روز: مقام‌ها در وزارت خارجه‌ی کشور از تکمیل شدن توافق‌نامه‌ی امنیتی میان امریکا و افغانستان خبر می‌دهد. به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی کشور، توافق‌نامه‌ی امنیتی میان امریکا و افغانستان تکمیل و هنوز مواردی بیرون از این محدوده باقیست که در زمینه‌ بحث و گفت‌وگو لازم دارد. این در اظهارات در حال ابراز می‌شود که روند مذاکره روی توافق‌نامه‌ی امنیتی میان کابل و واشگنتن به حالت تعلیق در آمده بود.

حکومت افغانستان با معرفی تیم جدیدی به سرپرستی مشاور امنیت ملی رییس جمهور کرزی در زمینه‌ی امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی با امریکا مذاکره می‌نماید. به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت امور خارجه، مشاور امنیت ملی رییس جمهور کرزی، داکتر اشرف غنی احمدزی، مسئول انتقال مسئولیت‌های امنیتی از نیروهای خارجی به افغان و سایر نهادهای مسئول در این مذاکره سهیم بوده و روی مسایل مورد مناقشه به بحث و گفت‌وگو خواهد نشست. قرار است از جانب امریکا سفیر آن کشور در کابل و فرمانده عمومی ‌نیروهای امریکایی در افغانستان در این مذاکره از جانب امریکا نمایندگی نماید.

هرچند که هنوز تاریخ این نشست و مذاکره‌ نهایی نشده و قرار است در آینده‌ی نزدیک این نشست برگزار گردد. هم‌چنان حکومت افغانستان از برگزاری لویه جرگه‌ی عنعنه‌ای جهت مشوره با بزرگان قومی ‌در زمینه‌ی امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی خبر داده است. اپوزیسیون برگزاری این جرگه را غیر‌قانونی دانسته و هر‌نوع تصمیم را در زمینه، از صلاحیت‌های پارلمان کشور می‌داند.

عده‌ا‌ی از تحلیل‌گران و کارشناسان مسایل سیاسی معتقدند که برگزاری لویه جرگه‌ی مشورتی تحت نام «مشوره در زمینه‌ی امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی»، رنگ ‌و بوی سیاسی داشته و حکومت در تلاش است تا با استفاده از این فرصت، کاندیدای مورد نظر خود را به معرفی بگیرد. هرچند که حکومت بارها این موضوع را رد نموده است؛ اما شک و تردیدهایی در زمینه وجود دارد.

افغانستان تاهنوز با چندین کشور جهان توافق‌نامه‌ی استراتژیک هم‌کاری به امضا رسانیده است. مقام‌ها در زمینه‌ی امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی با امریکا معقتد است که امضای این توافق‌نامه‌ حیاتی و سرنوشت‌ساز برای مردم افغانستان است، باید در زمینه توجه و دقت لازم به خرچ داده شود تا تمام جوانب و زوایایی آن به بحث و بررسی گرفته شود و بعد به امضا برسد. هرچند که از کامل شدن مسایل تخنیکی این توافق‌نامه خبر داده می‌شود؛ اما موارد قابل بحث و مناقشه هنوز بین هردو کشور باقی‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *