هرات

منابع: طالبان در هرات از رفتن خانواده‌ها به مکان‌های تفریحی ممانعت می‌کنند

منابع محلی در شهر هرات می‌گویند که محتسبان اداره‌ی امر به معروف و نهی از منکر طالبان با حضور در دروازه‌های خروجی این شهر، مانع رفتن خانواده‌ها به مکان‌های تفریحی می‌شوند.

منابع امروز (سه‌شنبه، ۱ حمل) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که کارمندان اداره‌ی امر به معروف و نهی از منکر طالبان از صبح وقت تاکنون در دروازه‌های شهر ی «کمرکلاغ»، «پل هاشمی»، شیدایی» و «پل مالان» هرات حضور یافته‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، این کارمندان طالبان موترهای حامل خانواده‌هایی که قصد رفتن به تفریح‌گاه‌ها را دارند، برگشت می‌دهند.

منابع افزودند که محتسبان امر به معروف طالبان به مردم می‌گویند که تجلیل از نوروز حرام است و بیرون‌شدن به قصد میله در این روز گناه دارد. آن‌ها همچنین می‌گویند که مردم می‌توانند در روزهای بعدی به تفریح بروند.

طالبان تجلیل از سال نو را حرام می‌دانند و جشن نوروز را از تقویم افغانستان نیز حذف کرده‌اند.

مأموران امر به معروف و نهی از منکر این گروه به تازگی در نشستی با ساکنان ولایت دایکندی، تجلیل از جشن سال نو خورشیدی یا نوروز را «ناروا» اعلام کرده‌اند.

پیش از حاکمیت طالبان، روز اول سال خورشیدی جشن نوروز بود و به‌گونه‌ی رسمی در کابل و ولایات، از جمله بلخ در شمال کشور تجلیل می‌شد.

نوروز از جشن‌های باستانی به‌ شمار می‌آید که در حوزه‌ی تمدنی مشترک در کشورهای ایران، تاجیکستان، آذربایجان و دیگر نقاط جهان هم گرامی داشته می‌شود.