حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان

حامد کرزی امروز به کشور بر می‌گردد

مقام‌ها گفته‌اند که حامدکرزی رییس جمهوری کشور سفرش به پاکستان را به درخواست نواز شریف نخست وزیر این کشور برای یک روز دیگر تمدید کرد و قرار است امروز به کشور باز گردد.

ایمل فیضی، سخن‌گوی رییس جمهوری پس از نشست خبری آقای کرزی و آقای شریف به بی بی سی گفت که هدف از تمدید مدت این سفر ادامه‌ی مذاکرات برای دست یافتن به یک «دستورالعمل» میان دو کشور است. آقای فیضی گفت: «هنوز مذاکرات ادامه دارد و قرار است که هر‌دو جانب روی یک پلان عمل (دستورالعمل) موافقت کنند تا باشد که براساس این پلان عمل هردو جانب در مورد گام‌های بعدی در ارتباط به روند صلح افغانستان و حاضر نمودن رهبران طالب به میز مذاکره، تصمیم نهایی اتخاذ کنند».

پیش‌تر آقای کرزی‌ از پاکستان خواست تا در مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان پا درمیانی کند. آقای کرزی که در یک نشست خبری مشترک با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان صحبت می‌کرد، گفت که بدون هم‌کاری مشترک افغانستان و پاکستان امکان برقراری صلح و ثبات در هیچ‌یک از این کشورها وجود ندارد. او از نخست وزیر پاکستان خواست تا درمبارزه علیه تروریسم با افغانستان هم‌کاری کند. رییس جمهوری کشور که پس از یک دیدار دو‌ساعته پشت درهای بسته با نخست‌وزیر پاکستان صحبت می‌کرد، گفت که در همه‌ی زمینه‌ها با آقای نواز شریف صحبت کرده است.

آقای شریف نیز در کنفرانس خبری دیروز گفت: «پاکستان متعهد به حمایت قوی و صادقانه از صلح و مصالحه در افغانستان است». او گفت: «ما توافق کردیم که روند صلح افغانستان همه‌جانبه باشد و تنها از سوی افغان‌ها رهبری شود. من به رییس جمهور کرزی اطمینان دادم که پاکستان حاضر است هر‌نوع تسهیلات ممکن را برای تلاش‌های بین‌المللی جهت دست یافتن به این هدف مقدس (صلح در افغانستان) انجام دهد».

قبلا اعلام شده بود که حامد کرزی برای سفر یک روزه به پاکستان سفر کرده است. دولت ‌معتقد است که پناه‌گاه‌های طالبان در پاکستان دلیل اصلی افزایش خشونت‌ها در افغانستان‌اند. بخش‌هایی از سرویس امنیتی پاکستان از مدت‌ها پیش متهم به حمایت از طالبان افغان و پناه دادن به آن‌ها در خاک پاکستان بوده‌اند؛ اما اسلام‌آباد این اتهامات را رد می‌کند.

این اولین ملاقات حامد کرزی با نواز شریف است که دو ماه پیش در انتخابات پاکستان پیروز شد. حامد کرزی نخست‌وزیر پاکستان را تحسین کرد‌ و گفت‌ او برای ثبات و صلح نیات خیر در سر دارد، اگرچه تصدیق کرد‌ که دیدارهای پیشین او از پاکستان در بهبود امنیت افغانستان تأثیری نداشته است. آقای کرزی پیش‌تر گفته بود: «من امیدوارم اما مطمئن نیستم. با امید می‌روم و آرزو دارم امیدم محقق شود».

در صدر خواسته‌های آقای کرزی آزادی مقام‌های ارشد طالبان است که در زندان‌های پاکستان زندانی‌اند. رییس جمهور امیدوار است این کار به از سرگیری مذاکرات با طالبان کمک کند.

امضای تفاهم‌نامه

در همین حال وزیران مالیه (دارایی) دو کشور تفاهم‌نامه‌ای را برای هم‌کاری‌های بیش‌تر‌ اقتصادی و تجاری امضا کرده‌اند. عمر زاخیلوال، وزیر مالیه‌ی کشور به بی‌بی‌سی گفت، براساس این تفاهم‌نامه پروژه‌هایی را که پاکستان در افغانستان آغاز کرده بود و به دلایل مختلف متوقف شده بودند، از سرگرفته خواهد شد. او گفت که پاکستان وعده کرده که در اعمار یک سد برق بر فراز دریای کنر به افغانستان کمک کند و به‌زودی کار‌ اسفالت کردن جاده‌ی تورخم‌-‌جلال‌آباد در شرق کشور را نیز تکمیل کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *