تمدید اقامت 450 هزار شهروند افغان در ایران برای شش ماه

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی ایران اعلام کرد که در جریان مذاکرات محمد محقق، معاون رییس اجرایی افغانستان و مقام‌های ایران، اقامت 450 هزار شهروند افغان مقیم ایران برای 6 ماه تمدید شده است. در خبرنامه‌ی این وزارت آمده است که افغانستان نیز تعهد کرده که «برنامه‌های خود را برای بازگشت این گروه از اتباع افغانستان در مدت 2 ماه در کمیته‌ی مشترکی ارائه کند».

بر اساس این خبرنامه‌، تمدید اقامت این تعداد از شهروندان افغان، با توجه به دوستی و روابط دیرینه‌ی دو کشور صورت گرفته است. در بخش دیگر این خبرنامه‌ آمده، در مذاکرات انجام شده بین هیأت افغانی و وزیران ذی‌ربط ایران (وزیران کشور، علوم، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت) چند توافق مهم دیگر نیز شده است.

در سفر محمد محقق به ایران توافق شده که 500 بورسیه‌ی تحصیلی از سوی دولت ایران به دانشجویان افغان اجرایی شود. قرار است در این ارتباط هیأتی از طرف ایران به کابل سفر کند تا با همکاری وزارت تحصیلات عالی، داوطلبان واجد شرایط دریافت بورسیه‌های تحصیلی را انتخاب کند.

خبرگزاری ایر‌نا ‌گزارش داده است، بین هیأت افغانی و مقام‌های ایران توافق شد که سازمان سنجش وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری ایران در بخش‌های آزمون سراسری کانکور دانشگاه‌های افغانستان، با وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی ‌کشور همکاری کند.

بر اساس خبرنامه، همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش ایران و وزارت معارف افغانستان، در بخش‌های ایجاد مدارس ایران-افغان در کابل، تهیه وتدوین کتاب‌های درسی، تدوین معیارهای آموزشی برای وزارت معارف افغانستان، انتقال تجارب آموزشی و تأمین سایر نیازهای وزارت معارف افغانستان افزایش می‌یابد.

در این خبرنامه آمده است که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایران اعلام آمادگی نمود تا در اولین فرصت هیأتی را برای فعال‌سازی مجدد مرکز توان‌بخشی معلولان‌ که قبلا توسط ایران در کابل ساخته شده، اعزام کند. هیأت افغانی و مقام‌های ایران توافق کرده که تعدادی از بور‌س‌های تحصیلی دکتری مطالعات اعتیاد برای پزشکان افغان اختصاص یابد.

محمد محقق، معاون رییس اجرایی همراه هیأت عالی‌رتبه‌ی دولتی چندی پیش برای دیدار رسمی با مقام‌های ایران، وارد تهران شد. محقق و هیأت همراه وی در این سفر با حسن روحانی، رییس جمهور ایران، علی لاریجانی، رییس مجلس، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و شماری از مقام‌های دیگر این کشور روی گسترش همکاری‌ها و روابط دو کشور گفت‌و‌گو کرده‌اند.