محرومیت دختران از تحصیل؛ طالبان فراغت دو هزارو ۵۰۰ دانشجو پسر را جشن گرفتند

همزمان با سالگرد محرومیت دختران از تحصیل در دانشگاه‌ها، طالبان فراغت دو هزارو ۵۰۰ دانشجوی پسر از دانشگاه کابل را در تالار لویه جرگه جشن گرفتند.

در این مراسم سرپرست‌های وزارت‌های دفاع و داخله طالبان و همچنین تحصیلات عالی این گروه حضور داشتند.

ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان گفته است که رهبران حکومت این گروه از تحصیلات عالی حمایت می‌کنند.

او گفته است که وزارت تحصیلات طالبان تلاش می‌کند برای جوانان زمینه تحصیل در مقاطع ماستری و دکتورا را فراهم کند.

در مراسم امروز سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان گفته است که بر اثر «توطئه‌ و دسایس اشغالگران در سال‌های متمادی میان مدارس دینی و دانشگاه‌ها و همچنین مردم افغانستان فاصله ایجاد شده بود»، اما به گفته‌ی او، با حاکمیت طالبان این فاصله از میان برداشته شده است.

یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان هم اظهارات مشابه را مطرح کرده و گفته است که بدون «ملا، طالب و عالم» و همچنین داکتر، انجنیر و خلبان جامعه ساخته نمی‌شود.

در حال حاضر اکثر تشکیلات دولت طالبان فارغان مدارس دینی عمدتأ از پاکستان هستند. منتقدان و مخالفان طالبان، حکومت این گروه را «ملا کراسی» توصیف می‌کنند.

از سویی هم این گروه دانشگاه‌ها و مکاتب را به‌روی دختران و زنان بسته کرده‌اند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان سال گذشته به تاریخ ۲۹ قوس، در مکتوبی به دانشگاه‌های خصوصی و دولتی دستور داد که تحصیل دختران را تا امر ثانی «معطل» کنند. روشن نیست امرثانی طالبان چه وقت صادر می‌شود.

این گروه پس از حاکمیت خود بر افغانستان، مکاتب را هم به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته کرده‌ است.

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان می‌گوید که طالبان با منع تحصیل دختران، نیمی از جمعیت افغانستان را از رویاهای‌شان و کل کشور را از ثبات اقتصادی و حرکت به‌سوی نسل امیدوارکننده محروم کرده‌اند.

او شب گذشته (چهارشنبه، ۲۹ قوس) همزمان با سالگرد تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه، خواستار حمایت از مردم افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران برای مقابله با محدودیت‌های طالبان شده است.

امیری نوشته است: «به یاد داشته باشیم که این سیاست‌ها برگرفته از فرهنگ افغانستان نیست، بلکه از ایدئولوژی طالبان است.»

توماس وِست، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان هم در یک‌سالگی ممنوعیت تحصیل دختران کشور در دانشگاه‌ها گفته است که برای آینده‌ی افغانستان و ثبات در منطقه، باید دسترسی زنان به آموزش در اولویت باشد.

او شب گذشته (چهارشنبه، ۲۹ قوس) در ایکس نوشته است که یک سال پیش طالبان ممنوعیت غیرقابل دفاعی برای حضور زنان در دانشگاه‌ها اعلام کردند.