نور: برای ایجاد دفاتر بیش‌تر ثبت نام، امکانات نداریم

شماری از مردم می‌خواهند که تعداد مراکز ثبت نام رای دهندگان افزایش یابد؛ اما کمیسون انتخابات می‌گوید که امکانات افزایش این دفاتر را در اختیار ندارند. دور اول ثبت نام رای دهندگان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی  5 جوزای سال جاری در مراکز تمامی ‌ولایات  و دور دوم آن 5 اسد‌ در ولسوالی‌ها آغاز شد و قرار است که برای چهار میلون فرد واجد شرایط کارت رای‌دهی توزیع شود.

در انتخابات پیش رو‌ 440 مرکز، که دارای 440 محل جداگانه برای زنان و مردان می‌باشند، در نظر گرفته شده‌ است. اما شماری از مردم می‌گویند که مراکز ثبت نام رای دهندگان در فاصله‌های دور قرار دارند و آن‌ها به همین جهت نمی‌توانند کارت رای‌دهی بگیرند.

حاجی زازَی، باشنده‌ی قریه‌ی چنار ولسوالی خاک جبار ولایت کابل گفت که مراکز ثبت نام رای دهندگان در فاصله‌ی 30 کیلومتری قرار دارند. وی افزود: «مرکز بسیار دور است. زنان را چه می‌کنی‌ که مردها هم نمی‌توانند به آن‌جا برسند». حاجی زازی از مسؤلان کمیسون مستقل انتخابات خواست که تعداد مراکز ثبت نام رای دهندگان را افزایش دهند، تا مردم بتوانند کارت رای‌دهی بگیرند.

هم‌چنین علی مدد، باشنده‌ی قریه‌ی شیوقول ولسوالی ورس ولایت بامیان گفت که مرکز ثبت نام رای دهندگان80 کیلومتر از قریه‌ی آن‌ها فاصله دارد. وی افزود: «زن ودخترم کارت رای‌دهی ندارند و خودم هم دهقان هستم و اگر بخواهم برای آن‌ها کارت بگیرم، باید دو روز کار خود را رها کنم ودو هزار افغانی کرایه بدهم‌ تا به مرکز رای‌دهی برسم». به گفته‌ی علی مدد، اگر در منطقه به مردم کارت توزیع شود، مردم علاقه دارند تا کارت رای‌دهی بگیرند.

اما نور محمد نور، سخن‌گوی کمیسون مستقل انتخابات به آژانس خبری پژواک گفت که به اساس برنامه‌ی کمیسون انتخابات، مرکزهای ثبت نام رای دهندگان در مرکز هر‌ولایت و ولسوالی ایجاد شده‌اند. نور گفت که تا ختم توزیع کارت‌های رای‌دهی، در حدود هشت ماه مهلت باقی مانده است ومردم می‌توانند طی این مدت کارت رای‌دهی بگیرند. وی افزود: «در 7 یا 8 ماه اگر این افراد برای کدام کار به ولسوالی ‌یا ولایت بروند، می‌توانند‌ کارت رای‌دهی بگیرند؛ اما این امکانات افزایش شمار مراکز رای را در اختیار نداریم». نور افزود که در 9 ولسوالی  از اثر نا ‌امنی‌ها مراکز ثبت نام رای دهندگان  ایجاد نشده‌اند. سخن‌گوی کمیسون انتخابت گفت که حاکمیت دولت در چهار ولسوالی سه ولایت  وجود ندارد و ایجاد دفتر ثبت نام  رای دهندگان نیز در این ولسوالی‌ها امکان پذیر نیست.

به گفته‌ی وی، در ولسوالی‌های کاکر زابل، دیشو و باغران هلمند و ناوه‌ی غزنی حاکمیت دولت وجود ندارد. این مقام کمیسیون انتخابات گفت که این کمیسیون در بعضی از ولایات با کمبود کارمندان زن مواجه است. نور افزود‌ که تاحال در تمامی ‌کشور از طریق 400 مرکز به 506 هزا تن از جمله به 120 هزار زن کارت رای‌دهی توزیع شده است. قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در 16 حمل سال 1393، هم‌زمان برگزار شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *