در نشست دیشب شخصیت‌ها و احزاب سیاسی در خانه‌ی محمد محقق چه گذشت؟

اطلاعات روز: در حالی که ده روز دیگر به شروع ثبت نام نامزدان برای انتخابات سال 1393 باقی مانده است، چانه‌زنی‌ها بر سر تشکیل ائتلاف‌ها و تیم‌های انتخاباتی وارد مراحل حساس و تازه می‌شود. در تازه‌ترین مورد نشستِ سری با اشتراک چهره‌های سیاسی مستقل و احزاب سیاسی برای دومین شب پیاپی، شب گذشته در خانه‌ی محمد محقق برگزار شد. این درحالی است که همین چهره‌ها و احزاب شب قبل (شب سه‌شنبه) نشست مشابهی را درخانه‌ی جنرال دوستم برگزار کرده بودند. اما بدون نتیجه ماندن آن نشست منجر به برگزاری نشست امشب درخانه‌ی محمد محقق شد.

محمد محقق، رهبرحزب‌ وحدت مردم افغانستان، جنرال دوستم، رهبر حزب جنبش، عبدالله عبدالله، رییس ائتلاف ملی، احمد ضیا مسعود، رهبر جبهه‌ی ملی، عطا محمد نور، والی بلخ، قیوم کرزی، برادر رییس جمهور، زلمی‌ خلیل‌زاد، سفیر پیشین آمریکا در افغانستان و علی احمد جلالی، از افراد مهم اشتراک کننده در این نشست بودند.

این نشست به مدت یک ساعت، با اشتراک این افراد ادامه یافت و پس از آن اشتراک کنندگان این نشست در کنفرانس خبری اعلام کردند که نشست‌های شان برای رسیدن به یک توافق کلان و مهم برای انتخابات و آینده‌ی افغانستان ادامه خواهند یافت. محمد محقق گفت: «جلسه‌ی امشب در راستای جلسه‌ی دیشب در خانه‌ی جنرال دوستم بود. این که چگونه انتخابات شفاف برگزار شود و یک صف‌آرایی انتخاباتی تشکیل گردد‌. بعضی از صحبت‌ها ماند‌ه بود که امشب کردیم. به خاطری که روز پنج‌شنبه یک اتحاد بزرگ انتخاباتی اعلان می‌شود، از ولایت‌های مختلف نماینده‌های مردم، وکلای مجلس نمایندگان، وکلای شورای ولایتی و متنفذان آمدند، یک سری احزاب و ائتلاف سیاسی این ائتلاف بزرگ را اعلام می‌کنند، که حزب وحدت، جنبش، ائتلاف ملی، جبهه‌ی ملی، جممیت ملی و دیگر جریان‌های سیاسی هم در چوکات همین ائتلاف هستند. در مجموع شخصیت‌های مستقل سیاسی نیز همین اتحاد بزرگ انتخاباتی را اعلان می‌کنند. زلمی ‌خلیل‌زاد، جلالی و قیوم خان کرزی که آمده بودند، این‌ها نیز دو نفر نماینده تعیین می‌کنند و مذاکراتی صورت می‌گیرد. هرگاه توافق صورت گرفت، آن وقت این‌ها هم در این پروگرام شامل می‌شود. در غیر آن، هر‌که راه خود را خواهد گرفت».

عبدالله عبدالله نیز به تأیید گفته‌های محمد محقق گفت: «برای انتخابات بدیلی جز انتخابات سالم و شفاف وجود ندارد. اتفاق عمومی ‌که همه‌ی اشخاص سیاسی که در زمینه‌های سیاسی در افغانستان فعال‌اند و مردم که راه‌ دیگری را به جز رفتن به انتخابات انتخاب نکرده‌اند. شواری هم‌کاری یکی از اهدافش این بوده که برای سلامتی انتخابات کار کند و برنامه‌‌ی انتخاباتی داشته باشد. از این‌رو، در این اواخر تعدادی از مجموعه‌های مؤثر در سرنوشت کشور که همیشه در تأمین ثبات و دموکراسی در کشو ر نقش داشته‌اند. این ضرورت را احساس کردند که تشکیل ائتلاف بزرگی برای انتخابات آینده لازم است. درعین حال، شخصیت‌های دیگر‌ افغانستان که شامل تیم‌های سیاسی‌اند، هم علاقه گرفتند که برنامه‌ی ائتلاف انتخاباتی را ببیند. نتیجه‌‌ای که از بحث امشب به دست آمد، این بود که نتیجه‌ی بحث تیم‌ها‌ی فردا هرچه که باشد؛ چون با حالت انتخابات و حساس قرا‌ر داریم، ضرورت این وجود دارد که تفاهم را ادامه دهیم. در این ائتلاف روی کاندید، روی معاونان، روی تک تک مسایل و گسترش ائتلاف انتخاباتی همین حالا فعالانه کار صورت گرفته است و این یک قدم بزرگ خواهد بود برای رفتن به سوی انتخابات».

عطامحمد نور گفت: «این ائتلاف انتخاباتی که متشکل از طرف‌های مهم تصمیم گیرنده و تأثیر‌گذار و صاحب پایگاه مردمی افغانستان است، تشکیل می‌شود. هدف آن مصئونیت و شفافیت و عادلانه بودن انتخابات است. جلسات امشب و دیشب که جریان داشت، تعدادی از افراد دیگری‌ که شخصیت‌های شناخته شده و ملی‌اند، می‌خواهند خود را کاندید کنند و آن‌ها هم علاقه گرفتند که با این اتحاد تفاهم نمایند. فردا میان این ائتلاف و آن‌ها گفت‌وگوی تخنیکی  صورت می‌گیرد؛ در صورتی که آن‌ها نیز موافق باشند، آن‌ها هم آماده‌اند که روز پنج‌شنبه اعلام موجودیت نمایند. روز پنج‌شنبه شما شاهد یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی خواهید بود که سرنوشت انتخابات را رقم خواهد زد و زمینه‌ی این را که یک انتخابات شفاف و عادلانه صورت گیرد، فراهم خواهند ساخت».

حواشی نشست

حنیف اتمر از اعضای برجسته و مذاکره کننده‌ی حزب حق و عدالت در حالی که در نشست شب قبل این شخصیت‌ها حضور داشت، امشب غایب بزرگ این نشست بود. محمد محقق دلیل غیابت او را مریضی عنوان کرد. اما این احتمال وجود دارد که گفت‌وگوهای دوطرف بر سر تشکیل یک تیم انتخاباتی به نتیجه نرسیده باشد. در حالی که انتظار می‌رفت نتیجه‌ی نشست‌های این ائتلاف‌ها، احزاب و شخصیت‌های سیاسی هفته‌ی قبل اعلام شود؛ اما این تصمیم به دلیل عدم موافقت و توافق نظر میان حزب حق و عدالت و افغان ملت با این ائتلاف به تأخیر افتاد.

از نکات برجسته‌ی دیگر حواشی این نشست، حضور نیافتن علی احمد جلالی، زلمی ‌خلیل‌زاد، قیوم کرزی و جنرال دوستم بود. این چهره‌ها پس از پایان یافتن نشست از خانه‌ی محمد محقق برآمدند و در کنفرانس خبری اشتراک نورزیدند. هرچند که اشتراک کنندگان در نشست خبری اعلام کردند که نمایندگانی از سوی آن‌ها فردا در جلسات حضور خواهند یافت و برای دست یافتن به یک توافق جمعی گفت‌وگو خواهند کرد؛ اما عدم حضور آن‌ها در کنفرانس خبری می‌تواند نشانه‌ای از عدم توافق آن‌ها با این تیم باشد. از لحن صحبت‌های محمد محقق و عطا محمد نور فهمیده می‌شد که گفت‌وگوهای میان این تیم و شخصیت‌های مستقلی چون علی احمد جلالی، زلمی ‌خلیل‌زاد و قیوم کرزی به نتایج مشخصی برای تشکیل یک تیم واحد منجر نشده است.

اما با این وجود، قرار است ائتلاف ملی، جبهه‌ی ملی، حزب وحدت مردم افغانستان، حزب جنبش، حزب جمعیت و روند سبز در نشستی به روز پنج‌شنبه این هفته مواضع انتخاباتی و تیم انتخاباتی‌شان را اعلام کنند. هرچند که به باور اشتراک کنندگان این نشست، احتمال افزایش تعداد احزاب و شخصیت‌های سیاسی وجود دارد و حتا امکان این وجود دارد که علی احمد جلالی، قیوم کرزی و زلمی‌ خلیل‌زاد نیز در ‌گردهمایی روز پنج‌شبه حضور داشته باشند؛ اما توافق برسر نامزد مشخص و معاونان آن در نشست روز پنج‌شبه این جریان‌ها نا‌ممکن خواهد بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *