امنیت ملی: یکی از عاملان فراری رویداد پغمان بازداشت شد

اطلاعات روز: ریاست امنیت ملی اعلام کرد که یکی از عاملان دیگر تجاوز گروهی بر زنان در ولسوالی پغمان با یک همکارش بازداشت شدند. در خبرنامه‌ی ارسالی این ریاست به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده است، این فرد در جریان تحقیقات ابتدایی اعتراف کرده که وظیفه‌ی رانندگی گروه تجاوزگران بر زنان در ولسوالی پغمان را بر‌عهده داشته است.

بر اساس این خبرنامه، این متهم از تردد وسایط به گروه تجاوزگران ولسوالی پغمان از طریق تیلفون گزارش ارائه کرده است. در خبرنامه‌ی امنیت ملی آمده است که این متهم فرض‌الله نام دارد و باشنده‌ی ‌قریه‌ی فیض‌الله خواجه مسافر ولسوالی پغمان ولایت کابل است.

هم‌چنان فرض‌الله (متهم) گفته است که بعد از نماز شام روز جمعه در منطقه‌ای موسوم به «دوده‌ مست» در مربوطات ولسوالی پغمان عبور یک موتر کرولای 2000 به رنگ سرخ را که چند زن سرنشین آن بودند، به سر‌گروه اطلاع داده است. به گفته‌ی او، بعد از توقف این موتر، سر‌گروه همراه افرادش بر زنان تجاوز گروهی کردند.

به گفته‌ی متهم، بعد از این رویداد، تجاوزگران را توسط یک موتر کرولای سفید به منازل‌شان انتقال داده و مبلغ 5 هزار افغانی دریافت کرده است. به تاریخ ٣١ اسد سال روان گروهی از افراد مسلح با استفاده از یونیفورم پولیس در مسیر راه پغمان موتر حامل شرکت کنندگان عروسی را متوقف و بعد چهار زن را به یک باغ انتقال دادند و بر آنان تجاوز کردند.

آنان پول و زیورات این زنان را نیز سرقت کرده بودند. به‌دنبال آن پولیس کابل هفت تن را در ارتباط به این قضیه بازداشت کرد و بررسی پرنده‌های آنان از سوی دادگاه آغاز شد. سپس دادگاه ابتدایی در یک نشست علنی این افراد را به اعدام محکوم کرد؛ اما دادگاه استیناف حکم اعدام پنج تن آنان را تأیید و دو تن دیگر را به ٢٠ سال حبس محکوم نمود.

این پنج تن به تاریخ ۱۶ میزان سال روان در کابل اعدام شدند. فرماندهی پولیس کابل در آن زمان گفته بود که سه تن دیگر نیز در این قضیه دخیل اند که یک تن آنان موفق به فرار از کشور شده است. اما این فرماندهی اطمینان داده بود که تلاش‌ها برای بازداشت دو تن دیگر جریان دارند و آنان به‌زودی بازداشت می‌شوند.