طرح جدید کابینه: یک کرسی در مجلس به هندوها و سیک‌ها

جلسه‌ی شورای وزیران طرح افزایش یک کرسی در مجلس نمایندگان را تصویب کرده تا اقلیت‎های هندوها و سیک‌ها بتوانند یک نماینده در این مجلس داشته باشند. دبیرخانه‌ی شورای وزیران گزارش داده که این طرح دیروز در جلسه‌ی این شورا، که به ریاست مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، مورد تأیید قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، شورای وزیران تصمیم گرفته که یک ماده در قانون انتخابات افزوده شود تا تعداد کرسی‎های مجلس نمایندگان از ۲۴۹ به ۲۵۰ افزایش یابد. شورای وزیران هم‌چنین یک بند به ماده‌ی دهم این قانون افزوده که براساس آن، برای هندوها و سیک‌ها، کل کشور به عنوان یک حوزه‌ی انتخاباتی در نظر گرفته می‎شود. در گزارش دبیرخانه‌ی شورای وزیران توضیح داده نشده که طرح مصوب شورای وزیران برای تصویب نهایی به پارلمان هم فرستاده می‎شود یا نه.

نمایندگان پارلمان در حال حاضر در تعطیلات تابستانی به سر می‎برند. 45 روز پیش پارلمان کشور طرح اختصاص دادن یک کرسی به هندوها و سیک‌ها را رد کرد و به دنبال آن شورای مرکزی هندو وسیک‌های افغانستان دست به اعتراض زد که خیلی‎ها از آن حمایت کردند. به دنبال این تحولات، حامد کرزی رییس جمهوری در دیداری با فعالان این دو اقلیت در کاخ ریاست جمهوری، وعده داد که در راستای تأمین حقوق سیاسی آن‌ها تلاش کند.

راویل سینگ، معاون شورای مرکزی هندوها و سیک‌ها که در این دیدار حضور داشت، به بی‎بی‌سی گفت که نمایندگان این اقلیت خواست‌های خود را به گونه‌ی صریحی مطرح کردند. به گفته‌ی او، در این دیدار فعالان شناس‌نامه‎های خود را هم برده بودند و به آقای کرزی هشدار دادند که اگر به خواست‌های آن‌ها و از جمله نمایندگی آن‌ها در مجلس پاسخ مثبت داده نشود، این اقلیت‎ها ترک تابعیت خواهند کرد.

هندوها و سیک‌های کشور می‎گویند که در حال حاضر جمعیت آن‌ها به حدود ۳۵۰۰ تا چهار هزار نفر می‎رسد؛ اما در گذشته شمار آن‌ها بسیار بیش‌تر از این بوده است. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *