شورای مقاومت برای نجات افغانستان
Photo: Social Media

«شورای مقاومت»: با حاکمیت طالبان آزادی افغانستان زیر سؤال رفته است

گروهی از چهره‌های سیاسی مقیم خارج تحت عنوان «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در پیامی به‌مناسبت سالروز استقلال افغانستان گفته‌ است که با حاکمیت طالبان آزادی افغانستان زیر سؤال رفته و «بخش بزرگی از امور به‌واسطه‌ی بیگانگان مدیریت و رهبری می‌شوند».

این جبهه طالبان را «یک گروه افراطی و دست‌پرورده‌ی بیگانگان» خوانده است.

در اعلامیه‌ی این شورا آمده است: «سالروز استرداد استقلال کشور امسال زمانی فرارسیده است که با حاکمیت یک گروه افراطی و دست‌پرورده‌ی بیگانه‌ها، بار دیگر آزادی ما زیر سؤال رفته و عملا بخش بزرگی از امور به‌واسطه‌ی بیگانه‌ها مدیریت و رهبری می‌شوند.»

این شورا افزوده است که مردم افغانستان در ۲۸ اسد سال ۱۲۹۸ خورشیدی، پس از سال‌ها تلاش برای آزادی، استقلال را حاصل و امید می‌رفت که حاکمیت سالم در سایه‌ی استقلال شکل بگیرد؛ اما عوامل متعدد مانع پاسداری از استقلال و تأمین ثبات شد.

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در ادامه افزوده است که با تسلط طالبان بر افغانستان، این کشور در اشغال «مثلث تروریسم» قرار گرفته است که به‌گفته‌ی این شورا، طالبان افغانستان، طالبان پاکستان و القاعده از گوشه‌های این مثلث هستند.

این شورا همچنین گفته است که مداخله در امور داخلی افغانستان را که امروز عملا جریان دارد خطای بزرگ کشورهای منطقه و جهان می‌پندارد و آن را در منافی با آزادی و استقلال افغانستان می‌شمارد. این شورا از کشور مشخصی نام نبرده است.

امروز برابر با صدوچهارمین سالروز استقلال افغانستان است. امان‌الله‌خان، شاه سابق افغانستان در ۲۸ اسد سال ۱۲۹۸ استقلال این کشور را اعلام کرد. در گذشته از این روز به‌گونه‌ی پر رنگ تجلیل می‌شد.

طالبان هم که در این دو سال اخیر بر افغانستان حاکم هستند، ۲۸ اسد را تجلیل می‌کنند و این روز را رخصتی عمومی اعلام کرده‌اند.

در کابل نیز سران طالبان در یک گردهمایی برای تجلیل از ۲۸ اسد اشتراک کرده‌اند.