سینماگران در دیدار با رییس اجرایی: در انتخاب وزیر اطلاعات و فرهنگ دقت شود

اطلاعات روز: شماری از سینماگران، هنرمندان و فرهنگیان دیروز در روز جهانی سینما در دیدار با رییس اجرایی حکومت وحدت ملی خواستار انتخاب وزیر کارا در رأس وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور شدند. آنان گفتند که برای حمایت از فرهنگ و هنر، به‌ویژه هنر سینما، در گزینش وزیر اطلاعات و فرهنگ از دقت لازم کار گرفته شود.

سینماگران از رییس اجرایی خواستند که مسئولیت این وزارت به کسی واگذار شود که برای رشد فرهنگ و هنر با تعهد و قاطعیت از فرهنگیان و هنرمندان حمایت کند. د‌کتر صحرا کریمی، از کارگردانان ‌فیلم‌های داستانی در این دیدار گفت که جامعه‌ی بدون هنر سینما، تاریخ مصور‌ش ثبت ناشده می‌ماند.

او توجه و پرداختن دولت‌مردان و رهبران سیاسی یک جامعه به هنر سینمایی را توجه به تاریخ مصور همان جامعه خواند و گفت که عدم توجه به هنر سینما، بی‌توجهی به فرهنگ، هنر و تاریخ مصور یک جامعه است. در جریان سه دهه‌‌ جنگ، به‌‌‌ویژه در زمان حاکمیت طالبان، هنرهای نمایشی و تجسمی به طرف نابودی رفتند و هنرمندان در گوشه و کنار دنیا پراکنده شدند.

اکثر سالن‌های تیاتر و سینما نیز ‌در جریان این جنگ‌ها ویران شدند. پس از سقوط طالبان و تشکیل حکومت جدید، شماری از هنرمندان با امیدواری از کشورهای خارج برگشتند تا به کارهای هنری‌شان ‌ادامه دهند؛ اما حکومت دوران حامد کرزی، به‌ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ این حکومت در 13 سال گذشته در قسمت رشد فرهنگ و هنر توجه نکردند.

در حال حاضر اهل هنر و فرهنگ با مشکلات جدی مواجه اند و ‌خواستار حمایت دولت جدید اند. انجنیر لطف، جوانشیر حیدری و ممنون مقصودی از پیش‌کسوتان عرصه‌ی هنر سینمایی، دیروز در دیدار با عبدالله با ارائه‌ی گزارش و تحلیل‌های‌شان از وضعیت سینما، خواستار توجه جدی حکومت وحدت ملی و شخص رییس اجرایی در این زمینه شدند.

آنان گفتند که در سیزده سال گذشته با وجودی‌ که آزادی‌های بسیار قابل قدر در عرصه‌ی آزادی بیان و هنر سینمایی وجود داشتند؛‌ اما متأسفانه توجه جدی از جانب دولت در عرصه‌ی رشد هنر و علوم سینمایی نشد. سینماگران در هماهنگی و هم‌نوایی با سینماگران جوان خواستار ایجاد شهرک سینمایی در کشور شدند.

آنان هم‌چنان خواستار ایجاد شورای عالی فرهنگی شدند تا از این طریق زمینه برای تولید محصولات فرهنگی فراهم شود. به‌دنبال آن، رییس اجرایی در پاسخ به خواسته‌های سینماگران، به حمایت قاطعش از هنر، سینما و سینماگران وعده سپرد و گفت که حکومت جدید به حمایت از ارزش‌های فرهنگی و هنری کشور متعهد است. او روز جهانی سینما را فرصتی برای اندیشیدن و پرداختن به وضعیت فرهنگ، هنر و هنرمندان خواند و گفت که برای رشد فرهنگ و هنر تلاش می‌کند.