تشکیل اتحاد جدید سیاسی

پانزده حزب و جریان سیاسی در کشور با هم یک‌جا شده و برای داشتن نامزد مشترک در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری، اتحاد تازه‌ای موسوم به «اتحاد انتخاباتی افغانستان» را تشکیل دادند.

احمد ضیا‌ مسعود، رییس جبهه‌ی ملی افغانستان، محمد محقق رییس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی، یونس قانونی، رهبر حزب افغانستان نوین و عضو مجلس نمایندگان، عطا محمد نور، والی بلخ، صلاح‌الدین ربانی، رییس موقت حزب جمعیت اسلامی‌ و امرالله صالح، رییس روند سبز، از چهره‌های سرشناس در این اتحاد هستند.

اعضای این اتحاد روز پنج‌شنبه موافقت‌نامه‌ای را امضا کردند. اتحاد انتخاباتی افغانستان در این موافقت‌نامه تعهد کردند که نامزد واحدی را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده، معرفی خواهند کرد. به اساس این موافقت‌نامه، باید تصمیم‌گیری‌ها در این اتحاد به اتفاق آرا صورت گیرد.

سران این اتحاد گفتند که در وقت معین نامزد انتخاباتی‌شان را معرفی خواهند کرد و پس از آن ستاد انتخاباتی را تشکیل خواهند داد که استراتژی انتخاباتی این اتحاد را ترتیب خواهد داد. در موافقت‌نامه‌ی اتحاد انتخاباتی افغانستان آمده است: «این اتحاد برنامه‌ی ملی شورای هم‌کاری را با شاخصه‌های اصلاحات بنیادی در ساختار سیاسی نظام، مشارکت عادلانه‌ی اقوام، توسعه‌ی متوازن و توزیع عادلانه‌ی قدرت و منابع برای حل منازعات اجتماعی را تأیید می‌کند».

راه باز برای عضویت در اتحاد انتخاباتی

در گفت‌وگوهای ابتدایی برای تشکیل این اتحاد، حنیف اتمر از اعضای شورای رهبری حزب حق و عدالت، قیوم کرزی، برادر رییس جمهوری، زلمی خلیل‌زاد، سفیر پیشین آمریکا در‌ کشور و علی احمد جلالی، وزیر داخله‌ی پیشین، نیز حضور داشتند. اما در روز اعلام موجودیت اتحاد، این افراد در بین آن‌ها دیده نشدند.

عبدالله عبدالله می‌گوید: «آن‌ها علاقه گرفتند که بفهمند اتحاد انتخاباتی به چه شکلی است و مبنایش چه است. آن‌ها یک تعداد دوست‌های‌شان حالا در افغانستان نبودند و وعده کرند که دیالوگ‌ها را ادامه خواهند داد». در یکی از مواد موافقت‌نامه‌ی این اتحاد نیز آمده است: «اتحاد انتخاباتی افغانستان برای توسعه‌ی هر‌چه بیش‌تر پایه‌های سیاسی و اجتماعی خود با سایر احزاب و جریان های سیاسی، اجتماعی و شخصیت‌های سیاسی مطرح، هماهنگی به وجود می‌آورد و زمینه‌ی حضور فعال‌شان را در این اتحاد فراهم می‌سازد».

انتخابات ریاست جمهوری برای گزینش رییس جمهوری آینده در شانزدهم حمل سال ۱۳۹۳ برگزار می‌شود. اکنون کم‌تر از هشت ماه به برگزاری انتخابات باقی مانده است. قیوم کرزی، برادر رییس جمهور، حنیف اتمر، عضو هیأت رهبری حزب حق و عدالت، انوار‌الحق احدی، وزیر تجارت و نماینده‌ی حزب افغان ملت و عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی از جمله‌ی کسانی است که به عنوان نامزدهای احتمالی از آن‌ها نام برده می‌شود.

واکنش‌ها

علی احمد جلالی وزیر پیشین داخله از تشکیل «اتحاد انتخاباتی افغانستان» استقبال کرد. او در نشست خبری گفت که به میان آمدن همچو ائتلاف‌ها به نفع مردم است؛ زیرا از هرج و مرج جلوگیری می‌کند. آقای جلالی می‌گوید که او هنوز‌هم در حال مشورت با احزاب و ائتلاف‌های مختلف است و به‌زودی موضع خود را در انتخابات پیش‌رو اعلام خواهد کرد. اما وی ابراز نگرانی کرد که ائتلاف‌های انتخاباتی نباید سمتی و قومی شوند و باید بکوشند که هرقدر می‌توانند وسیع‌تر شوند.

حمیدالله فاروقی، عضو حزب حق و عدالت نیز می‌گوید که آن‌ها تشکیل اتحاد امروز را حرکتی تکاملی به طرف دموکراسی و تضمین یک انتخابات قانونی می‌دانند. او افزود که حزب حق و عدالت می‌کوشد که به اساس اعلام قبلی‌شان، در چوکات شورای هم‌کاری احزاب و ائتلاف‌های سیاسی، نامزد واحدی را از سوی این ائتلاف معرفی کنند.

گروه‌های سیاسی شامل در اتحاد انتخاباتی

حزب جمعیت اسلامی افغانستان، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، جنبش ملی اسلامی افغانستان، ائتلاف ملی افغانستان، جبهه‌ی ملی افغانستان، حزب متحد افغانستان، حزب حقیقت افغانستان، روند سبز، حزب افغانستان نوین، حزب اقتدار ملی افغانستان، حزب عدالت و توسعه، حزب اتحاد اقوام افغانستان، شورای انسجام قوم عرب افغانستان، نهاد اجتماعی ترکمن‌های افغانستان، حزب وحدت اسلامی ملت افغانستان

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *