UN Photo / Jean Marc Ferré

بنت: تمرکز طالبان بر آموزش دینی می‌تواند باعث رادیکالیسم و افزایش خطر تروریسم شود

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی درباره‌ی وضعیت افغانستان با اشاره به کیفیت آموزش زیر حاکمیت طالبان، گفته است که تمرکز این گروه بر آموزش دینی، نه تنها کودکان را از طیف وسیع مهارت‌ها و دانش محروم می‌کند، بلکه می‌تواند باعث بستر رادیکالیسم و افزایش خطر تروریسم شود.

او روز سه‌شنبه (۲ عقرب) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره‌ی وضعیت افغانستان صحبت کرده است.

به نقل از سایت شورای حقوق بشر، بنت گفته است که افغانستان با ترکیب از چالش‌ها، از جمله وخامت وضعیت حقوق بشر به‌دلیل سیاست‌ها و اقدامات سرکوبگرانه‌ی طالبان، فرهنگ معافیت از مجازات، بحران انسانی و اقتصادی مداوم، زمین‌لرزه‌های مرگ‌بار اخیر و احتمال بازگشت‌ اجباری مهاجران مواجه است.

او تأکید کرده است که همه‌ی این‌ها مستلزم اقدام فوری برای جلوگیری از رنج بیشتر و بی‌ثباتی احتمالی در کشور و منطقه است.

بنت اشاره کرده است که زمین‌لرزه‌های اخیر جوامع آسیب‌پذیر در هرات را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است. او خواستار کمک جامعه‌ی جهانی به آسیب‌دیدگان شده است.

بنت در ادامه گفته است: «فرهنگ معافیت از مجازات برای شکنجه و رفتار غیرانسانی در مراکز بازداشت، و همچنین نقض حقوق بشر علیه مقام‌های دولتی سابق و پرسنل نظامی، علی‌رغم وعده‌هایی که داده شده است، وجود دارد.»

گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل به بازداشت مداوم فعالان و مدافعان حقوق بشر که از حقوق خود برای اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان استفاده می‌کنند، نیز اشاره کرده است.

او بر ضرورت از سرگیری آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و تحصیلات عالی زنان تأکید کرده است.

بنت افزوده است که اقدامات طالبان در قبال زنان و دختران ممکن است به آزار جنسیتی تبدیل شود.

او گفته است: «تبعیض سیستماتیک، سرکوب و جداسازی زنان و دختران مستلزم بررسی بیشتر پدیده‌ی در حال تکامل آپارتاید جنسیتی است.»

وی همچنین موضوع کیفیت آموزش در افغانستان را مطرح کرده و گفته است که سیاست طالبان مبنی بر محدودکردن تمرکز آموزش به «مدرسه‌» یا آموزش دینی نه تنها کودکان را از طیف وسیع‌تری از مهارت‌ها و دانش محروم می‌کند که با بیکاری و فقر همراه می‌شود. به‌گفته‌ی او، آموزش‌های دینی می‌تواند پایه و اساس ایده‌های رادیکالیسم شود و خطر تروریسم داخلی و بی‌ثباتی منطقه‌ای و جهانی را افزایش دهد.

بنت در ادامه ضمن استقبال از آزادی اخیر روزنامه‌نگاران، از جمله مرتضی بهبودی، هشدار داده است که بازداشت‌های خودسرانه فضای مدنی در حال فروپاشی افغانستان را بیشتر کوچک کرده است.

این کارشناس علاوه کرده است که گروه‌های مختلف شهروندان افغانستان از این‌که جامعه‌ی بین‌المللی به سمت «عادی‌سازی» وضعیت حرکت می‌کند و حقوق بشری آن‌ها به نفع منافع ژئوپلیتیکی کنار گذاشته شده است، نگران هستند.

او امیدواری کرده است که کشورهای عضو سازمان ملل با ایستادگی قاطعانه برای حقوق بشر و ایستادگی در کنار زنان و دختران افغانستان، به شهروندان افغانستان ثابت کنند که اشتباه فکر می‌کنند.