Photo: via Social Media

فایق: هرنوع تلاش و دامن زدن بحث‌های قومی و تجزیه‌طلبی محکوم و مردود است

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد به نظرسنجی‌ «حزب کنگره ملی» به رهبری عبداللطیف پدرام واکنش نشان داده و گفته است: «هر نوع تلاش و دامن‌زدن به بحث‌های قومی و تجزیه‌طلبی خلاف منافع علیای کشور بوده و شدیدا محکوم و مردود است.»

آقای فایق بامداد امروز (سه‌شنبه، ۲۳ عقرب) با نشر پستی در ایکس نوشته است: «انتخاب نوع نظام از جمله‌ی حقوق مدنی و سیاسی شهروندان افغانستان بوده و استعمال این حق از صلاحیت‌های مردم افغانستان می‌باشد.»

او تأکید کرده است که «تأسیس نظام مبتنی بر اراده‌ی مردم، عدالت و حاکمیت قانون آرزو و هدف مشترک هر یک از اتباع افغانستان است».

«حزب کنگره ملی» نظرسنجی آنلاینی را در مورد نوع نظام افغانستان راه‌اندازی کرده بود و از شهروندان خواسته بود که در این نظرسنجی شرکت کنند.

این حزب دیروز نتایج این نظرسنجی را اعلام کرد و گفت که در این نظرسنجی ۱۰۳ هزار و ۲۵۱ نفر اشتراک کرده‌اند و از میان آنان ۴۶ درصد اشتراک‌کنندگان به «تجزیه‌»‌ی افغانستان و ۴۴.۳ درصد دیگر به نظام «جمهوری فدرال» رأی داده‌اند.

در این نظرسنجی، ۵.۵ درصد اشتراک‌کنندگان به نظام «جمهوری ریاستی» و ۴.۲ درصد به نظام «امارت اسلامی» رأی داده بودند.

عبداللطیف پدرام، رهبر «حزب کنگره ملی» می‌گوید که نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم از این وضعیت «خسته» و «ناراض» هستند و «خواهان یک تغییر جدی و رادیکال و ریشه‌ای می‌باشند».

آقای پدرام پیش از این نیز بارها خواستار تغییر نظام افغانستان و استقرار نظام فدرالی در کشور شده است، اما شمار دیگر از گروه‌ها و احزاب سیاسی افغانستان با این خواست مخالفت کرده‌اند.