بیش از هزار پناه جوی افغان درمعرض فاجعه‌ی انسانی در سوریه

وزارت امور مهاجران کشور اعلام کرد که سه هزار شهروند افغان در کشور سوریه اکنون زندگی می‌کنند. اسلام‌الدین جرئت، سخن‌گوی وزارت امور مهاجران با اعلام این خبر به بی‌بی‌سی گفت: «دو هزار دانش‌جوی افغان و حدود یک هزار خانواده‌ی مهاجر در کشور سوریه زندگی می‌کند».

با توجه به بحرانی شدن وضعیت سوریه، او درباره‌ی سرنوشت این مهاجران گفت که از چند‌ماه قبل سفارت افغانستان در سوریه اعلام کرده بود که همه‌‌ی مهاجران افغان که قصد برگشت داوطلبانه به افغانستان را دارند، به سفارت افغانستان مراجعه کنند. او افزود که در میان این افراد کسانی بدون مدارک قانونی که نشان دهنده‌ی حضور آنان در سوریه باشند، نیز زندگی می‌کنند.

وزارت خارجه تاکنون در این باره ابراز نظر نکرده است. با اوج گیری خشونت‌ها در سوریه، از این کشور خبر می‎رسد که بیش از ۱۰۰۰ پناه‌جوی افغان در حومه‌‌ی دمشق پایتخت این کشور گیر مانده و در معرض یک فاجعه‌ی بزرگ انسانی قرار گرفته‌اند. این پناه‌جویان در منطقه‌ای موسوم به «سیده زینب» در حومه‌‌ی دمشق درخانه‌های متروکه پناه گرفته‌اند.

مناطق عربین، زملکا، جوبر و عین ترما که روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته مورد حمله‌ی شیمیایی قرار گرفتند، از محل اقامت پناه‌جویان، حدود ۳ تا ۴ کیلومتر فاصله دارد. از سوی دیگر، چون اکثر پناه‌جویان افغان شیعه مذهب‌اند، بیم این وجود دارد که اگر گروه‌های تندرو سنی مذهب و مخالف رژیم بشار اسد، بر حومه‌ی دمشق مسلط شوند، خطر جدی آن‌ها را تهدید می‌کند.

عارف ادبی، یک تن از پناه‌جویان افغان در سوریه در این باره می‌گوید: «پناه‌جویان حتا راه فرار از سوریه را ندارند؛ زیرا از یک‌سو در محاصره‌اند و از طرف دیگر به جز برگه‌های اقامت که توسط ملل متحد به آنان داده شده‌اند، هیچ‌گونه مدرکی دیگر ندارند که بتوانند برای بیرون شدن از سوریه از آن استفاده کنند».

کمیسیاریای عالی سازمان ملل در سوریه در سایت رسمی خود تعداد پناه‌جویان افغان در این کشور را ۱۷۵۰ تن ذکر کرده است. اما علی فقیری، یک تن از پناه‌جویان دیگر افغان می‌گوید: «کسانی که توانایی لازم را داشتند، از سوریه گریخته و خود را به کشورهای دیگر از جمله ترکیه رساندند، ولی خانواده‌ها و افرادی که از نگاه مالی توانایی رفتن را ندارند و در زیر آتش جنگ سوریه گیر مانده‌اند، تعداد‌شان به ۱۰۰۰ تن می رسد. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *