رحمت‌الله نبیل سرپرست اداره‌ی امنیت ملی شد

حامد کرزی، رییس جمهوری با صدور فرمانی، سرپرستی اداره‌ی عمومی ‌امنیت ملی‌ کشور را به رحمت‌الله نبیل، معاون شورای امنیت ملی واگذار کرد. آقای نبیل پیش‌تر به عنوان مسئول فرمان‌دهی گارد ویژه‌ی ریاست جمهوری، رییس اداره‌ی عمومی ‌امنیت ملی و معاون شورای امنیت ملی کار کرده است.

در خبرنامه‌ی ریاست اداره‌ی امور و دبیرخانه‌ی شورای وزیران ‌آمده که رحمت‌الله نبیل «به منظور پیش‌برد امور مربوط به ریاست عمومی ‌امنیت ملی» به عنوان سرپرست این اداره انتخاب شده است. آقای نبیل در سال ۱۳۸۹، پس از استعفای امرالله صالح از سمت ریاست اداره‌ی عمومی ‌امنیت ملی، رییس این اداره تعیین شد و به مدت دو سال این سمت را حفظ کرد.

ریاست جمهوری ‌آقای نبیل را سال گذشته به دلایل نا‌معلومی ‌از کار برکنار کرد و به جای او اسدالله خالد، وزیر سابق سرحدات را نامزد این ریاست کرد. رییس عمومی ‌امنیت ملی حالا اسدالله خالد است که هشت ماه پیش در ۱۶ قوس ۱۳۹۱ در یک حمله‌ی انتحاری در یکی از مهمان‌خانه‌های اداره‌ی امنیت ملی به‌شدت زخمی ‌شد. عامل انتحاری که مواد انفجاری را در مقعد خود پنهان کرده بود، هنگام ملاقات با اسدالله خالد خود را منفجر کرد. حکومت گفت که این حمله با حمله به جان برهان‌الدین ربانی، رییس پیشین شورای عالی صلح شباهت داشته و در پاکستان طرح‌ریزی شده بود.

آقای خالد پس از چند‌مرحله تداوی در کابل و در آمریکا، هنوز زیر مراقبت صحی قرار دارد و به نظر می‌رسد که هنوز بهبودی کافی برای پیش‌برد امور مربوط به ریاست عمومی‌ امنیت ملی را باز نیافته است. اسدالله خالد در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ به عنوان والی غزنی و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ به حیث والی قندهار در جنوب کار کرده است. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *