بمب اقتصادیِ افغانستان

نویسنده:‌Guillaume LAVALLÉE ‌

برگردان از فرانسوی: نسیم ابراهیمی

منبع: AFP

اگر طالبان برای افغانستان یک تهدید اصلی پنداشته نمی‌شدند، رکود اقتصادی چطور؟ با وجود کمک‎های جامعه‎ی جهانی و پیشرفت‎های چشم‌گیری که در این کشور به میان آمده است‌؛ اما وضعیت اقتصادی افغانستان بی‌نهایت خراب است. در حال حاضر برای نجات از این وضعیت، حتا یک راه‌حل کوتاه‌مدت نیز روی دست نیست.

در بازار «سرای شهزاده» در کابل، صرافان سیار به ردیف نشسته‌اند و بسته‎های زیادی از پول‎های افغانی، دالر، روپیه و درهم را در پیش‌روی‌شان چیده‌اند؛ اما مشتریان، بی‌اعتنا از کنار آن‎ها رد می‎شوند و حتا نگاهی هم به این بسته‎های پول نمی‎اندازند. کسبه‌کاران چای داغ می‎نوشند و با هم‎دیگر‌ سرگرم قصه‌ اند. آن‎ها در بین خود می‎گویند، معاملات ما مثل همان دو سال پیش است. در این دوسال هیچ تغییری در بازار نیامده است.

از عمر نظام جدید افغانستان، بیش‌تر از یک دهه می‎گذرد؛ اما از سال 2013 به این‌سو وضعیت اقتصادی این کشور خیلی آسیب‌پذیر شده است. انتخابات جنجالی ریاست جمهوری که پس از یک روند طولانی، سر‌انجام اشرف غنی قدرت را به‌دست گرفت و نیز خروج نیروهای ناتو از افغانستان، بر وضعیت اقتصادی این کشور خیلی تأثیر‌گذار‌ بوده است.

این پیج‌و‌تاب‎های اقتصادی، برای صرافان ماهری که سیستم «حواله» را در پیش گرفته‌اند‌ هم خالی از تأثیر‌گذاری نبوده است. «حواله»، سیستم غیر‌رسمی انتقال پول است که یک معیار و اعتماد برای سرمایه‌گذاران پنداشته می‏شود.

عمیاد خان، صاحب یک شرکت خصوصی در سرای شهزاده می‎گوید، «در آستانه‎ی خروج نیروهای خارجی، سرمایه‌گذاران، سرمایه‎های‌شان را به خارج از کشور انتقال داده‌اند. آن‎ها عموما سرمایه‎های‌شان را به دبی، چین، پاکستان، هند و ترکیه برده‌اند‌».

پول زیاد به بیرون از کشور برده می‎شود؛ اما کمتر وارد می‎شود

گزارش تازه‌ای را که بنیاد آسیا (Asia Foundation)، یک سازمان غیر‌دولتی امریکایی، به نشر رسانده است، نشام می‎دهد که نزدیک به 9200 [؟] تن از افغان‎ها در بیکاری مطلق به‌سر می‎برند و در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند. این بنیاد می‎افزاید، بیکاری و اقتصاد ضعیف پس از نا‌امنی و فساد در رأس مشکلات مردم افغانستان قرار دارند.

پس از سال 2002، ایالات متحده‎ی امریکا در افغانستان، کشوری که 30 میلیون نفوس دارد، بیش از 104 میلیارد دالر سرمایه‌گذاری نموده است. مطابق گزارش اداره‏ی نظارت از برنامه‎های بازسازی امریکا در افغانستان (SIGAR) این رقمی است که از «Plan Marshall» برای بازسازی اروپا پس از جنگ جهانی دوم نیز پیشی گرفته است.

این سرمایه‎ها به‌خصوص برای عملیات‎های جنگی نیروهای امنیتی افغانستان که اکنون پس از خروج نیروهای ناتو برای دفاع از کشور در مقابل موجی از خشونت‎ها و نا‌امنی‎ها از سوی طالبان تنها مانده‌اند، به مصرف رسیده است. امسال، چشم امید دولت افغانستان به کمک سالانه‌ی 1.8 میلیارد دالری جامعه‎ی جهانی، ‌بسته شده است. رقمی که در مقابل در‌آمد‎ هیرویین که از محصول مزارع خشخاش به خزانه‎ی طالبان و دیگر گروه‎های جنگی‌ واریز می‎شود، خیلی ناچیز است. دولت افغانستان بدون کمک هشت میلیارد دالری جامعه‏ی جهانی، قادر به پرداخت معاش 350000 سرباز اردو و پولیس نیست.

میوه‌های خشک و رشد اقتصاد افغانستان

با این حال، در زمان حضور نیروهای ناتو در افغانستان، پیشرفت‎های خوبی صورت گرفته‌اند. چنانچه PIB از 2.5 میلیارد دالر در سال 2001 به بیش از 20 میلیارد دالر رسیده است. مطابق گزارش بانک جهانی، بخش بزرگ آن در قسمت ترانسپورت، بازسازی، شبکه‎های مخابراتی و رسانه‎ها به مصرف رسیده است. زراعت، به غیر از مواد مخدر، نیز از این کمک‏ها بهره‌مند شده است. صادرات «میوه‏ی خشک» و صادرات قالین در سطح جهان، جوایز جهانی را از آن خود کرده‌اند.

حیدر رفعت، رییس اتحادیه‌ی صادر‌کنندگان محصولاتی چون انگور، انجیر، پسته و دیگر پیداوار زراعتی ‌به خارج از کشور‌ می‎گوید: «ما پیش از این به‌جز از دو کشور (هند و پاکستان) به دیگر کشورها صادرات نداشتیم. در حال حاضر، ما تقریبا به 45 کشور جهان پیداوار زراعتی خویش را صادر می‎کنیم».

آن‎ها محصولات‌شان را معمولا در گلف، استرالیا‌ و کانادا به فروش می‏رسانند. تولید‌کنندگان افغانستان همه‌ساله به تعداد 400000 جوان را جدیدا در بازار کار جذب می‎کنند.

حیدر رفعت برای رونق صادرات افغانستان از دولت می‏خواهد که در گام نخست مشکلات انرژیکی را باید حل نماید و تولیدات افغانستان را برای خارجی‎ها معرفی نماید. با این حال، وی از دولت شاکی است که برای تولید‌کنندگان در بازارهای کهنه و مرکز شهر کارخانه می‎دهد.

عواید معادن

بخش دیگری از عواید افغانستان که اقتصاد این کشور را رونق می‎بخشد، ذخایر معادن می‏باشد. سرویس جیولوژیکی امریکا (USGS)، ذخایر معدنی فلزی (آهن، طلا، مس و…) افغانستان را به ارزش 1000 تا 3000 میلیارد دالر تخمین نموده است.

جاوید نورانی، کارشناس استخراج معادن می‎گوید، اگر ذخایر معدنی به شیوه‏ی درست و با مدیریت سالم به بهره‌برداری سپرده شود، ما شاهد یک آینده‏ی خوب‌ در افغانستان خواهیم بود. اما تا هنوز زود است که در مورد چگونگی آن سخن بگوییم.

دولت کابل باید قانون معدن را اصلاح نماید تا شیوه‎ی قرارداد و انحصار استخراج معادن واضح شود. این مسئله برای گسترش شبکه‎های خط آهن، انتقال سنگ‌های معدنی، از بین بردن فساد در استخراج معادنی که در حال کار اند و نیز جدیدا روی کار گرفته می‎شوند، کمک می‎نماید. در این‎ صورت ما شاهد افزایش عواید و ایجاد کار خواهیم بود.

آقای نورانی می‎گوید، این کاری است که یک دهه زمان را در بر خواهد گرفت. در حال حاضر و در آینده، افغانستان نیازمندِ کمک، ثبات و یک وضعیت مناسب برای جوانان می‎باشد. جوانانی که یک‌سوم آن‎ها در فقر و بیکاری به‌سر می‎برند. این مسئله این خطر را به پیش می‎آورد که آن‎ها به جمع شورشیان بپیوندند و باعث تباهی خود و جامعه شوند.

در بازار صرافان، حاجی مبین احمد، پیرمرد کهن‌سال، به آینده با شک و تردید می‎نگرد و چنین می‌گوید: «تا هنوز اقتصاد ما وابسته به کمک‎های بین‌المللی است. قطع کمک، مثل قطع اکسیجن است؛ اگر [کمک‌های خارجی] قطع شود، ما می‌میریم».