unsplash

صندوق بین‌المللی پول: هوش مصنوعی ۴۰ درصد از مشاغل را حذف و نابرابری را تشدید می‌کند

صندوق بین‌المللی پول در آستانه‌ی اجلاس رهبران جهان در مجمع جهانی اقتصاد در «داووس»، در یک تحلیل تازه از تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل و افزایش نابرابری در جهان هشدار داده است.

این نهاد گفته است که هوش مصنوعی ۴۰ درصد از مشاغل را حذف و نابرابری را در جهان تشدید خواهد کرد.

در تحلیل صندوق بین‌المللی پول آمده است که در کشورهای پیشرفته، هوش مصنوعی بر ۶۰ درصد از مشاغل تأثیر می‌گذارد و در کشورهای کم‌درآمد بر ۲۶ درصد از مشاغل.

این نهاد پولی جهان گفته است که در کشورهای پیشرفته احتمال می‌رود نیمی از افراد از هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری خود استفاده کنند و از آن سود ببرند، اما کشورهای کم‌درآمد زیرساخت و ظرفیت لازم برای بهره‌وری از مزایای این فناوری را ندارند.

کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول به بی‌بی‌سی گفته است: «احتمال دارد این فناوری به مرور زمان به خطر تبدیل شود و نابرابری میان کشورها را تشدید کند.»

صندوق بین‌المللی پول همچنین گفته است که هوش مصنوعی می‌تواند وظایفی کلیدی که در حال حاضر به عهده‌ی انسان‌ها است را تحت کنترل خود بگیرد.

این نهاد افزوده است که این امر می‌تواند تقاضای نیروی کار را کاهش دهد، بر دستمزدها تأثیر بگذارد و حتا منجر به حذف مشاغل شود.

صندوق بین‌المللی پول بر این باور است که به‌طور کلی، کارگران جوان‌تر و پردرآمدتر پس از انطباق با هوش مصنوعی به‌گونه‌ای نامتناسب درآمد بیشتری کسب می‌کنند و در نتیجه از کارگران کم‌درآمد و مسن‌تر پیشی می‌گیرند.

جورجیوا گفت که ایجاد «شبکه‌های اجتماعی جامع» و «ارائه‌ی آموزش» به کارگران آسیب‌پذیر برای کشورها بسیار مهم است، زیرا از این طریق انتقال هوش مصنوعی فراگیرتر و نابرابری معیشتی کم‌تر خواهد شد.