ملا هبت‌الله

هبت‌الله آخوندزاده: طالبان پاکستانی استراتژی خود را در قبال دولت پاکستان بازنگری کنند

هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در دیدار اخیرش با مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان گفته است که او از تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و گروه‌های وابسته به آن خواسته است تا استراتژی خود را در قبال پاکستان بازنگری کنند و خشونت را کاهش دهند.

منابع روز سه‌شنبه به رسانه اکسپرس تریبون گفته‌‌اند که فضل‌الرحمان در بازگشت از کابل، پیام هبت‌الله آخوندزاده را به مقام‌های پاکستانی رسانده است.

به‌گفته‌ی این منابع، رهبر طالبان به فضل‌الرحمان گفته است که به رهبری تحریک طالبان پاکستان دستور داده است تا استراتژی خود را در قبال پاکستان بازنگری کند و خشونت‌ها را کاهش دهد.

اکسپرس تریبون نوشته است که مقام‌های پاکستانی در حال ارزیابی پیام رهبر طالبان هستند، اما واکنش اولیه نشان می‌دهد که آنان راضی نیستند.

یکی از منابع آگاه از موضوع گفته است که پیام به تحریک طالبان پاکستان برای کاهش خشونت کارساز نخواهد بود.

این منبع افزوده است: «آنچه ما می‌خواهیم یک راه‌حل دائمی برای مشکل است.»

فضل‌الرحمان همچنین به مقام‌های پاکستانی اطلاع داده است که حکومت طالبان معتقد است که گفت‌وگوها تنها راه‌حل برای حل مشکل تحریک طالبان پاکستان است.

به‌گفته‌ی این منابع، هبت‌الله آخوندزاده تأکید کرده است که هر دو طرف «مسلمان» بوده و «همه‌ی مسلمانان با هم برادر اند. بنابراین، هر دو طرف باید از طریق گفت‌وگو به‌دنبال راه‌حل باشند».

هبت‌الله آخوندزاده افزوده که آماده است برای احیای گفت‌وگوها «دفترهای خوب» در افغانستان ایجاد کند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در آگست ۲۰۲۱، پاکستان مذاکراتی را با گروه تحریک طالبان پاکستان آغاز کرد. این مذاکرات با تسهیل و میانجی‌گری طالبان انجام شد.

در این مذاکرات طالبان پاکستانی در ازای آزادی تعدادی از جنگ‌جویانش آتش‌بس اعلام کرد؛ اما به‌نوشته‌ی اکسپرس تریبون، آزادی این جنگ‌جویان نتیجه‌ی برعکس داشت و آنان سلاح برداشتند و نیروهای امنیتی را هدف قرار دادند.

مذاکرات در نهایت شکست خورد و یک روز قبل از تغییر فرماندهی ارتش در نوامبر ۲۰۲۲، تحریک طالبان پاکستان آتش‌بس را یک‌جانبه لغو کرد.

از آن زمان، حملات در پاکستان افزایش یافته است و دولت این کشور می‌گوید که دیگر حاضر به مذاکره نیست.

منابع گفتند با وجود درخواست مجدد رهبر طالبان افغانستان برای احیای گفت‌وگوها، پاکستان تمایلی به بازنگری در موضع خود ندارد. با این حال، برخی منابع گفتند که دیدار فضل‌الرحمان با طالبان یخ را شکسته، زیرا کاهش لفاظی‌ها از طرف طالبان افغانستان قابل مشاهده بود.

با وجود این و به‌نوشته‌ی اکسپرس تریبون، ناظران باتوجه به شکاف گسترده بین دو طرف در مورد مسأله‌ی تحریک طالبان پاکستان، نسبت به هرگونه پیشرفت بزرگی تردید دارند.