مرکز خبرنگاران افغانستان: استخبارات طالبان در کابل دو خبرنگار را بازداشت کرده است

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که احمدجواد رسولی و عبدالحق حمیدی، دو خبرنگار خبرگزاری «گردش اطلاعات»، از سوی اداره‌ی استخبارات طالبان در کابل احضار و بازداشت شده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن ابراز نگرانی از بازداشت این دو خبرنگار، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان شده است.

به‌گفته‌ی مرکز خبرنگاران، احمدجواد رسولی، صاحب امتیاز و عبدالحق حمیدی، مدیرمسؤل خبرگزاری «گردش اطلاعات» هستند. گفته شده که این رسانه‌ اوایل امسال به‌گونه‌ی رسمی در کابل آغاز به فعالیت کرده است.

بستگان احمدجواد رسولی و عبدالحق حمیدی در تماس با مرکز خبرنگاران افغانستان گفته‌اند که این دو خبرنگار صبح روز گذشته (پنج‌شنبه، ۲۸ جدی) از سوی استخبارات طالبان در کابل بازداشت شده‌اند.

تا اکنون دلیل بازداشت این خبرنگاران روشن نیست و سخن‌گویان طالبان در این زمینه اظهار نظری نکرده‌اند.

مرکز خبرنگاران گفته است که براساس قانون رسانه‌های همگانی، شکایات از خبرنگاران و رسانه‌ها باید از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای پیگیری شود، اما این کمیسیون در عمل به حاشیه رفته است و اداره‌ی استخبارات طالبان با بازداشت خودسرانه خبرنگاران، فضای ترس و وحشت ایجاد کرده است.

به‌گفته‌ی این مرکز، در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۶۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران در کشور ثبت شده که ۶۱ مورد آن بازداشت خبرنگاران بوده است.

طالبان برخی از خبرنگاران را محاکمه و به زندان نیز محکوم کرده‌اند. سلطان‌علی جوادی، مدیرمسئول رادیو «نسیم» در دایکندی از سوی دادگاه طالبان به یک سال زندان محکوم شده است و در حال حاضر در زندان به‌سر می‌برد.