کرزی: طالبان به مردم مسلمان افغانستان حساب پس خواهند داد

حامد کرزی، رییس جمهور با شدیدترین لحن از طالبان به خاطر مرگ افراد ملکی در دو روز گذشته انتقاد کرد. روز شنبه در حمله‌ی یک مهاجم انتحاری حد اقل 6 نفر کشته شدند. حامد کرزی شام‌گاه روز شنبه (9 سنبله) حملات چند‌روز گذشته‌ی شورشیان را «اقدام تروریستی» و «کشتار جمعی» خواند. از روز جمعه تاکنون در چهار حادثه‌ی امنیتی جداگانه حد اقل 31 نفر در کشور کشته شدند.

حامد کرزی در بیانیه‌ای گفته است «رهبران طالبان و فرماند‌هان‌شان در برابر مردم مسلمان افغانستان حساب‌ده خواهند بود». در گذشته، کرزی مرگ افراد ملکی را توسط طالبان محکوم می‌کرد؛ اما هم‌زمان آنان را «برادران ناراضی» می‌خواند. این نخستین‌بار است که رییس جمهور کشور «رهبران طالبان و فرماندهان» آنان را مسئول می‌خواند.

در بیانیه‌ی ریاست جمهوری افغانستان آمده است: «طالبان اخیرا بسیار پراگنده و ناتوان شده‌اند، طوری که کاری انجام داده نمی‌توانند. [بنابراین] افراد ملکی‌، به‌ویژه کارگران بی‌گناه، مهندسان، زنان و کودکان را هدف قرار می‌دهند».

کرزی یادآور شده است که «این [حملات] بار دیگر ثابت می‌کنند که آنان (طالبان) کاری به جز قتل و تخریب ندارند که پیش‌کش کنند».

صبح روز شنبه، در حمله‌ی یک مهاجم انتحاری حداقل 6 نفر کشته و بیش از 22 تن در قندهار زخمی‌شدند. به گفته‌ی جاوید فیصل، سخن‌گوی ولایت قندهار، قربانیان کسانی بودند که روبه‌روی شعبه‌ی کابل بانک منتظر معاش خود بودند.

شامگاه روز جمعه نیز در واقعه‌ی دیگری 12 فرد ملکی در برخورد با ماین کنارجاده‌ای در ولسوالی «سنگین» ولایت هلمند کشته شدند. هم‌زمان 5 پسر جوان که چوپانی می‌کردند، در اثر اصابت ماین در ولسوالی «دوشی» ولایت بغلان جان سپردند. در واقعه‌ی دیگری، 8 نفر به شمول ولسوال «دشت ارچی» ولایت قندوز روز جمعه در حمله‌ی انتحاری به یک مسجد کشته شدند. «بخدی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *