برگزاری نمایش‌گاه کتاب و آثار هنری در غزنی

نمايش‌گاه سه روزه‌ی كتاب و آثار هنری از سوی رياست اطلاعات و فرهنگ ولايت غزنی دیروز در تالار كتاب‌خانه‌ی البيرونی اين ولايت برگزار شد. مسئولان برگزار کننده، هدف از برگزاری اين نمايش‌گاه را بازخوانی تاريخ كهن غزنی و آشنايی بازدید کنندگان با آثار هنری معاصر غزنی عنوان می‌كنند. اين نمايش‌گاه، دیروز (يك‌شنبه، 10 سنبله) در تالار کتاب‌خانه‌ی البیرونی غزنی برگزار شد، به مدت سه روز به روی بازدید کنندگان باز است.

بسم‌الله شريفی، ریيس اطلاعات و فرهنگ ولايت غزنی گفت: «این نمايش‌گاه در ارتباط به سال 2013 غزنی و معرفی اين شهر به عنوان مركز ثقافت اسلامی ‌برگزار شده است». او هدف از ايجاد این نمایش‌گاه را بازخوانی تاريخ كهن غزنی و آشنايی بازدید کنندگان با آثار هنری معاصر ولايت غزنی و تشويق هنرمندان و طراحان ادبی و فرهنگی اين ولايت خواند. آقای شريفی گفت که در اين نمايش‌گاه، 150 عنوان كتاب خطی، 40 عنوان كتاب چاپ جدید و 15 اثر هنری و نقاشی مربوط به غزنی‌شناسی به نمايش گذاشته شده‌اند.

غزني در سال 2007 میلادی، از سوی سازمان فرهنگي و علمی ‌آی‌سيسكو برای سال 2013 ميلادی به عنوان مركز فرهنگی جهان اسلام معرفی شده است. دو هفته پيش، داكتر عباس صدری، نماینده‌ی آی‌سیسکو نیز از اين شهر بازديد کرد. او تلاش‌های مقام‌های محلي غزنی را در مورد آماد‌گی‌های جشن‌واره‌ی پایانی معرفی غزنی، قدردانی کرد. آقای صدری گفت كه افتخار شهر غزنی مقطعی نیست و در تاريخ درج می‌شود.

پيش از اين نيز برنامه‌های فرهنگی مشابهی زير عنوان غزنی‌شناسی، بازخوانی تاريخ غزنی و غزنی در آيينه‌ی شعر و ادب از سوی رياست اطلاعات و فرهنگ به هم‌کاری برخی نهاد‌های فرهنگی و مدني ولایت غزنی بر گزار شده بود. با این حال، بازدید کنندگان از نمایش‌گاه دیروز کتاب در شهر غزنی می‌گویند که شناساندن غزنی به مردم جهان نیاز به ابتکار و خلاقیت بیش‌تر دارد.

محمد ابراهيمی، يک‌تن از بازديد كنندگان این نمایش‌گاه، ايجاد چنين برنامه‌های فرهنگی را ضروری مي‌داند. او می‌گوید، كارهای تحقيقاتی و فرهنگی كه تا به حال در مورد غزنی‌شناسی صورت گرفته، بسنده نيستند. این بازدید کننده به خبرگزاری بخدی گفت: «معرفی همه‌جانبه‌ی غزنی به عنوان مركز فرهنگی جهان اسلام ايجاب می‌كند كه آثار تاريخی غزني ژرف‌نگری بیش‌تر شود». به باور او، كتاب‌ها و مجله‌هایی كه به نام غزنی به چاپ می‌رسند، عمدتاً تقليدی‌اند و باید نویسندگان‌ در کارهای‌شان نو‌آوری و خلاقیت بیش‌تری به خرچ دهند. «بخدی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *