دانشجویان افغان در ترکیه: برای ادامه‌ی تحصیل با چالش‌های جدی مواجه شده‌ایم

اطلاعات روز: حدود هزار دانشجوی افغان مقیم ترکیه برای رسیدگی به مشکلات‌شان در مقابل سفارت افغانستان در این کشور گردهمایی اعتراضی کرده‌اند. این دانشجویان تأکید دارند که تاکنون حقوق تعیین شده برای‌شان به طور منظم و کامل داده نشده و آنان در حال حاضر با مشکلات جدی، از جمله مالی، مواجه اند.

در اعلامیه‌ی ارسالی این دانشجویان به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده است، در حال حاضر مبلغ معاش تعیین شده برای دانشجویان افغان مقیم ترکیه در وقت معین آن داده نمی‌شود. از سوی دیگر، معاش آنان با تأخیر چند‌ماهه، کمتر از آن چیزی داده می‌شود که قبلاً برای‌شان وعده شده است.

بر بنیاد این اعلامیه، دولت هنگام فرستان دانشجویان افغان به ترکیه در سال 2011، برای‌شان در هر ماه وعده‌ی پرداخت 300 دالر امریکایی، پرداخت پول‌های بیمه‌ی صحی، کتاب و تمام ضرورت‌های درسی را داده بود؛ اما به مرور زمان با تعیین قوانین جدید، امتیازهای آنان به طور قابل ملاحظه کاهش یافته است.

با تحولات اقتصادی در ترکیه، نرخ تمام اجناس، از جمله خوراک، پوشاک و کرایه‌ی رفت‌و‌آمد به دانشگاه بلند رفته‌اند؛ اما پول بورسیه‌ی دانشجویان افغان افزایش نیافته است. بر اساس اعلامیه، دانشجویان افغان در ترکیه اکنون پول کرایه‌ی موتر و مواد خوراکی‌‌‌شان را ندارند. آنان خواستار پرداخت معاش تعیین شده برای‌شان، در وقت معین آن شده‌اند.

در اعلامیه آمده است، در سال 2014 نظر به تحولات اقتصادی ترکیه، مقدار پول قابل پرداخت برای دانشجویان از 500 به 550 لیره ترکی افزایش یافت، ولی برای دانشجویان افغان پنج‌صد لیره داده شد. در سال روان پول بورسیه‌ی دولت ترکیه به 600 لیره افزایش یافته؛ اما هنوز دانشجویان افغان 500 لیره دریافت می‌کنند.