تشدید جنگ محرمانه‌ی ایالات متحده در افغانستان

منبع: نیویارک تایمز

نویسندگان: متیو روزنبرگ و ایریک اشمیت

برگردان: حمید مهدوی

با چیره شدن سرمای ماه اکتوبر بر مسیرهای کوهستانی‌ای که پناهگاه‌های شورشیان در افغانستان و پاکستان را از هم جدا می‌کنند، گروه کوچکی از کماندوهای استخبارات افغانستان و نیروهای عملیات ویژه‌ی ایالات متحده در روستایی که این نیروها باور داشتند یکی از رهبران القاعده در آن‌جا پنهان شده است، فرود آمدند.

آن شب افغان‌ها و امریکایی‌ها به مرد مورد نظرشان، ابوالباره الکویتی، دست یافتند. آن‌ها هم‌چنان چیزی را یافتند که مقام‌های هردو کشور می‌گویند، حتا یک غنیمت بزرگ‌تر [از الکویتی] بود: کمپیوتر لپتاپ و فایل (اسنادی) که جزئیات عملیات‌های القاعده در هردو سوی مرز را شرح می‌داد.

مقام‌های ارتش امریکا می‌گویند، معلومات استخباراتی‌ای که در جریان این حمله به دست آمدند، احتمالا به اندازه‌ی اطلاعاتی که از کمپیوتر و اسناد اسامه بن لادن در ایبت‌آباد پاکستان، پس از کشته شدنش توسط نیروهای دریایی امریکا در سال 2011‌ به دست آمده بودند، مهم است. مقام‌های افغان و امریکایی گفتند که در جریان ماه‌های پس از این حمله، معلومات استخباراتی به دست آمده، به تشدید قابل توجه عملیات‌های شبانه توسط نیروهای عملیات ویژه‌ی امریکایی و کماندوهای استخبارات افغانستان کمک کرده است.

سطح حملات با خط مشی اعلام‌شده در واشنگتن در تقابل قرار دارد؛ جایی که حکومت اوباما نقش امریکا در جنگ را واقعا پایان یافته تلقی کرده‌ است. اما این تشدید، واقعیت موجود در افغانستان را انعکاس می‌دهد؛ جایی که جنگی شدید در جریان سال گذشته تعداد بی‌پیشینه‌ای از سربازان، افسران پولیس و ملکی‌ها را کشت.

مقام‌های امریکایی و افغان‌ که نخواستند نام‌شان فاش شو‌د، گفتند که در بسیاری از حملات، نیروهای امریکایی نقش جنگی مستقیم را بازی می‌کردند و صرف مشاور نبودند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز پنج‌شنبه گفت: «ما واضح گفته‌ایم که عملیات‌های ضدتروریزم به عنوان بخشی از مأموریت ما در افغانستان باقی خواهند ماند. هم‌چنین واضح گفته‌ایم که این عملیات‌ها را با همکاری افغان‌ها برای از بین بردن تهدیدها علیه نیروها، همکاران و منافع‌مان انجام می‌دهیم».

ظاهرا این حملات‌ بخش گسترده‌ای از شورشیان اسلام‌گرا را هدف قرار داده‌اند و مأموران القاعده و طالبان، هردو، هدف این عملیات‌ها بوده‌اند و این نیروها از مأموریت محدود مبارزه با تروریزم‌، که مقام‌های حکومت اوباما گفته بودند، پس از ختم رسمی عملیات‌های جنگی به رهبری امریکا در ماه دسامبر سال گذشته آن را ادامه خواهند داد، فراتر رفته‌اند.

یک مقام ارتش ایالات متحده گفت که سرعت این عملیات‌ها «در این وقت سال»، که پیش از این جنگ در جریان زمستان فروکش می‌کرد، «بی‌پیشینه است». هیچ مقامی آمار واقعی را فراهم نخواهد کرد؛ چون این داده‌ها محرمانه اند. حکومت‌های افغانستان و ایالات متحده نیز به دنبال آن بوده‌اند که به منظور جلوگیری از پیامدهای سیاسی عملیات‌های شبانه در هردو کشور، در مورد تشدید این عملیات‌ها خاموشی اختیار کنند.

یک مقام امنیتی پیشین افغانستان که به شکل غیررسمی به همکاران سابقش مشاوره می‌دهد، گفت: «اکنون‌ تمام این عملیات‌ها در سایه [به طور محرمانه] انجام می‌شوند». «جنگ رسمی برای امریکایی‌ها پایان یافته است. صرف جنگ محرمانه هنوز ادامه دارد؛ اما این جنگ با دشواری مواجه است».

مقام‌های امریکایی و افغان گفتند، معلومات استخباراتی‌ای که از مأموریت ماه اکتوبر به دست آمد‌، تنها عامل افزایش حملات نیست. تقریبا در عین زمانی که تحلیل‌گران استخباراتی افغان و امریکایی لپ‌تاب و فایل‌های ضبط شده را به‌دقت بررسی می‌کردند، اشرف غنی، رییس جمهور جدید افغانستان، موافقت‌نامه‌ی امنیتی را با ایالات متحده امضا کرد و از محدودیت‌هایی که توسط حامد کرزی بر عملیات‌های شبانه‌ی نیروهای امریکایی و افغان وضع شده بودند، کاست. آقای کرزی هم‌چنین به دنبال آن بود تا استفاده از قوای هوایی امریکایی، حتا برای حمایت از نیروهای افغانستان، را محدود کند.

ناسازگاری صریح آقای کرزی با ایالات متحده، به اعمال فشار بر حکومت اوباما کمک کرد تا دستور سریع‌تر خروج از افغانستان را صادر کند، سریع‌تر از آنچه که فرماندهان ارتش امریکایی می‌خواستند. در حالی که جدول زمانی خروج اکثریت نیروهای امریکایی تا اواخر سال 2016 پا برجاست، مقام‌های امریکایی و افغان گفتند که بهبود روابط در زمان ریاست جمهوری اشرف غنی، حکومت اوباما را تشویق کرد تا به فرماندهان امریکایی در عملیات‌های نظامی آزادی عمل بیش‌تری بدهد.

فرماندهان امریکایی از آزادی جدید استقبال کردند. در جریان فصل جنگ سال گذشته، که معمولا از بهار تا خزان ادامه می‌یابد، جنگ با طالبان برای نیروهای امنیتی در بخش‌هایی از کشور طاقت‌فرسا بود. بسیاری از مقام‌های غربی هراس دارند که بدون پشتیبانی هوایی و لوجستیکی ائتلاف به رهبری امریکا و عملیات‌های مشترک شبانه‌ی نیروهای افغان و امریکایی برای حفظ فشار بر فرماندهان شورشیان، فصل جنگ سال جاری برای افغان‌ها می‌تواند بدتر باشد.

ظاهرا جنرال جان اف. کمپبل، فرمانده امریکایی نیروهای ائتلاف، دستورش را هدف قراردادن مستقیم شورشیان افغان‌ که تهدید فوری به نیروهای ائتلاف باشند یا طرح راه‌اندازی حملات علیه آن‌ها را بریزند، تفسیر کرده است. او افغان‌ها را صرف به خاطر شمولیت در گروه‌های شورشی هدف قرار نمی‌دهد. اما یک مقام ارتش امریکا گفت، معیاری که برای تعیین خطرناک بودن یک فرد برای نیروها مورد استفاده قرار گرفته است، دست داشتن این شخص در حملات گذشته یا تلاش‌های آن‌ها در راستای راه‌اندازی حملات علیه نیروهای امریکایی است. با توجه به این‌که ایالات متحده برای بیش از یک دهه با طالبان جنگیده است، این افراد گروه بزرگی را تشکیل می‌دهند.

از آغاز سال تا کنون، دلیل محافظت از نیروهای امریکایی، به آسانی توسط نیروهای ائتلاف، برای توجیه عملیات‌های‌شان، از جمله دو مورد در هفته‌ی گذشته، مورد استفاده قرار گرفته است. روز شنبه، مقام‌های ائتلاف اعلام کردند که در ولسوالی آچین در شرق افغانستان، «در نتیجه‌ی یک حمله‌ی دقیق دو فردی که تهدیدی علیه نیروها بودند، کشته شدند».

دو روز بعد، نیروهای ائتلاف حمله‌ی دیگری را که خود آن را حمله‌ی دقیق توصیف کردند، در ولایت هلمند در شرق افغانستان انجام دادند و در نتیجه «هشت فردی را که تهدیدی علیه نیروها بودند»، کشتند. هرچند نیروهای ائتلاف نمی‌گویند چه کسانی کشته شدند، مقام‌های افغان و امریکایی و بزرگان قومی در هلمند گفتند که ملا عبدالرووف خادم، فرمانده پیشین طالبان و زندانی زندان گوانتانامو که اخیرا به دولت اسلامی (داعش) اعلام وفاداری کرده بود، شامل کشته شده‌ها است. مقام‌های افغان و امریکایی در مصاحبه‌ای که قبل از مرگ ملا عبدالرووف انجام شده بود، گفته بودند که از ماه نوامبر بدین‌سو آن‌ها چندین بار با راه‌اندازی حملات شبانه، او و جنگ‌جویانش را هدف قرار داده‌اند. مقام‌های امریکایی گفتند که وابستگی ملا عبدالرووف به دولت اسلامی (داعش)، که آن‌ها گفتند چیزی بیش از وابستگی نمادین است، کمک کننده بود. اما این مقام‌ها در روزهای اخیر گفتند  که او بیش‌تر به خاطر معلومات استخباراتی‌ای که در حمله‌ی ماه اکتوبر از لپ‌تاب ضبط شده به دست آمده بود، هدف قرار داده شد. این مقام‌ها در مورد ماهیت دقیق معلومات استخباراتی که به مرگ ملا عبدالرووف انجامید، یا این‌که احتمالا فهرستی وجود داشته باشد که به آن‌ها در هدف قرار دادن افراد مشخص کمک کرده است، صحبت نمی‌کنند. آن‌ها گفتند که افشای ماهیت این معلومات می‌تواند عملیات‌های آینده را با خطر مواجه کند.

مقام‌های افغان و امریکایی گفتند که حملات چند ماه اخیر توسط کماندوهای نخبه‌ی ریاست امنیت ملی و اعضای ترکیبی از واحد‌های عملیات ویژه‌ی ارتش امریکا انجام شده‌اند. ریاست امنیت ملی گفت که کویتی را در ماه نوامبر کشته است و لپ‌تاب را ضبط کرده است. سی.آی.ای‌ که نیروهای امنیت ملی را آموزش داده و تأمین مالی می‌کند، از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

احتمالا کویتی خودش با نوشتن مدحی که سه سال قبل برای یکی دیگر از مأموران ارشد القاعده که در یک حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی در پاکستان کشته شده بود، ندانسته برخی از سرنخ‌ها را بیرون داده باشد. کویتی در «پیش‌گامان خراسان» که یک مجله‌ی القاعده است، گفت که او «شاگرد» و «همراه» عطیه عبدالرحمان بوده است. عطیه عبدالرحمان قبل از مرگش توسط «لانگ وار ژورنال»، وب‌سایتی که ملیشه‌ها را ردیابی می‌کند، مدیر عمومی القاعده توصیف شده بود.

کویتی در مدحش پیوسته اشاره کرده بود که به اسناد عطیه عبدالرحمان دسترسی داشته است و او از جزئیات عملیات‌های متعدد، از جمله یک حمله‌ی انتحاری در شرق افغانستان در سال 2009 که هفت مأمور سی.آی.ای را کشت، مطلع ساخته شده بود.

یک مقام پیشین ارتش امریکا گفت که گمان می‌رود کویتی برخی از مسئولیت‌های عطیه عبدالرحمان در داخل القاعده را برعهده گرفته بود، به ایمن الظواهری رهبر القاعده نزدیک بود و «جزئیات عملی زیادی در مورد این‌که قرار بود آن‌ها با آن کمپیوتر چه کار کنند، داشت».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *