کمیسیون حقوق بشر: صدها هزار کودک در قاچاق مواد مخدر استفاده می‌شوند

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر از افزایش استفاده‌ی کودکان از سوی برخی افراد برای قاچاق مواد مخدر به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. بر بنیاد معلومات آنان، در حال حاضر در حدود 300 هزار کودک در کابل و ولایت‌های کشور به قاچاق مواد مخدر روی آورده و این مسئله خطرناک است.

شمس‌الله احمدزی، رییس دفتر ساحه‌ای کمیسیون مستقل حقوق بشر دیروز گفت، در کابل و شماری از ولایت‌های کشور از کودکان در فروش چرس، هیرویین و دیگر مواد نشه‌آور استفاده می‌شود. او در ادامه از نهادهای مربوط خواست که اقدام‌های لازم را برای بازداشت قاچاق‌بران روی دست گیرند و نگذارند، از کودکان در قاچاق مواد مخدر استفاده شود.

احمدزی در ادامه گفت که در برخی از موارد قاچاق‌بران مواد مخدر از کودکان استفاده‌های جنسی نیز می‌کنند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخیراً استفاده از کودکان در کابل و ولایت‌های کشور در خرید و فروش مواد مخدر افزایش یافته است. کودکی به نام حسن با برادرش اکنون در کابل در انتقال و فروش مواد مخدر کار می‌کنند.

این دو کودک پدرشان را چند سال پیش از دست داده و وی از مجبوری برای تأمین نیازهای خانواده‌ی خود، به خرید و فروش مواد مخدر روی آورده‌اند. او با برادر خود روزانه در بدل 200 افغانی، مواد مخدر را به معتادان می‌فروشند. حسن دیروز به رادیو آزادی گفت، این کار را برای یک دکان‌دار در منطقه‌ی باغ علی‌مردان شهر کابل انجام می‌دهد.

این منطقه نیز مانند زیر پول سوخته مرکز معتادان کابل است. در همین حال، وزارت کار و اجتماعی اعلام کرد، آمار دقیقی از استفاده‌ی کودکان در قاچاق مواد مخدر در دست نیست؛ اما احتمال دارد کودکان مورد استفاده‌ی قاچاق‌بران قرار بگیرند. علی افتخاری، سخنگوی این وزارت دیروز از نهادهای امنیتی خواست که برای حل این مشکل اقدام کنند.

اما عبدالرحمان رحیمی، فرمانده پولیس کابل دیروز از تلاش‌های این فرماندهی برای بازداشت قاچاق‌بران مواد مخدر خبر داد و گفت، در چند هفته‌ی اخیر هفت قاچاق‌بر مواد مخدر از کابل توسط مأموران پولیس بازداشت شده‌اند.