کمیسیون‌ ‌حقوق‌ بشر: اخراج پناه‌جویان اهل افغانستان از پاکستان فاجعه‌بار است

کمیسیون‌ ‌حقوق‌ بشر افغانستان می‌گوید که اخراج این پناه‌جویان سرگردان از پاکستان فاجعه‌بار است، زیرا جان تعداد زیادی از فعالان حقوق‌ بشر، زنان معترض، دادستان‌ها، وکلای مدافع، نظامیان و کارمندان حکومت پیشین را با خطر جدی مواجه می‌کند.

این کمیسیون امروز (یک‌شنبه، ۲۱ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که طبق گزارش‌های متعدد منابع معتبر، پولیس پاکستان در این اواخر به بازداشت‌های گسترده‌ی پناه‌جویان و مهاجران افغانستانی در پاکستان پرداخته‌ و تعدادی از این مهاجران را اخراج کرده ‌است.

این نهاد از حکومت پاکستان خواسته است تا از بازداشت و اخراج پناه‌جویان افغانستانی دست بردارد.

کمیسیون‌ ‌حقوق‌ بشر افغانستان، از کمیساریای عالی سازمان‌ ملل‌ متحد در امور مهاجران هم «با تأکید» درخواست کرده است تا هرچه زودتر مذاکره و گفت‌و‌گوی اثربخش با دولت پاکستان را به راه‌انداخته و جلو اعمال اذیت‌کننده‌ی پولیس پاکستان را بگیرد.

این کمیسیون از گزارشگر ویژه‌ی حقوق‌ بشر در امور افغانستان، کمیسیون حقوق‌ بشر پاکستان و سایر مأموریت‌ها و ساختارهای منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرگذار نیز خواسته است تا بررسی وضعیت حقوق‌ بشری پناه‌جویان افغانستانی در پاکستان را روی دست گیرند.

اواخر هفته‌ی گذشته منابع از میان مهاجران افغانستان در شهر اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان خبر دادند که پولیس این کشور در کم‌تر از یک هفته‌ی اخیر ده‌ها مهاجر را بازداشت و زندانی کرده است.

به‌گفته‌ی منابع، پولیس اسلام‌آباد شهروندان مهاجر افغانستان را در مکان‌های مختلف متوقف و از آنان اسناد قانونی اقامت می‌خواهد.

این منابع گفتند که پولیس پاکستان برای بازداشت مهاجران اهل افغانستان حتا به محل سکونت آنان هجوم برده و مردان و زنان را بازداشت می‌کند.