نهادهای رسانه‌‌ای: فیصله‌ی دادگاه در مورد نجیب‌الله مسافر ناعادلانه است

اطلاعات روز: مسئولان دیده‌بان حمایت‌ از رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی دیروز در نشستی خبری در کابل خواستار تجدید نظر در پرونده‌ی نجیب‌الله مسافر، عکاس مشهور کشور شدند. از سوی دیگر، کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران دیروز با نشر اعلامیه‌ای، فیصله‌ی دادگاه مبنی بر زندانی کردن نجیب‌الله مسافر را ناعادلانه خواند و خواستار بازنگری پرونده‌ی او شد.

نجیب‌الله مسافر از روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته بد‌ین‌سو در زندان پل‌چرخی زندانی شده است. قضیه‌ی مسافر به سال 1385 برمی‌گردد. آن سال او از یک مراسم ورزشی، عکس گرفته بود و بعد عکسی ‌را که در آن دختران توپ‌ رسامی‌شده‌ی باسکتبال را به عنوان نماد ورزشی منتقل می‌کردند، به یک شرکت تبلیغاتی فروخت.

سپس این شرکت با دست‌کاری در عکس اصلی، به جای توپ‌های باسکتبال، لوگوی شرکت اتصالات را چسپانده و منتشر کرده است. پس از نشر این عکس، خانواده‌های این دختران شکایت کردند و بعد دادگاه ابتدایی و استیناف کابل نجیب‌الله مسافر را ده هزار افغانی جریمه کرد و به دنبال آن، خانواده‌های دختران هم از شکایت خود گذشتند.

اما حال با گذشت 7 سال، دادگاه کابل آقای مسافر را در غیاب خودش به شش‌ماه زندان محکوم کرده است. با این‌حال، صدیق‌الله توحیدی، رییس نی دیروز در نشستی خبری گفت، کسانی که عکس را دست‌کاری کرده‌اند، مورد بازخواست قرار نگرفته و برخلاف آن، صاحب اصلی عکس بازداشت شده است. او افزود، رییس جمهور باید در این زمینه توجه کند.

توحیدی گفت، عکاس اصلی در برابر دستکاری عکس مسئول نیست. او در ادامه گفت، حکومت نجیب‌الله مسافر را هرچه زودتر از کنار مجرمان و جنایت‌کاران زندان پل‌چرخی خارج کند. توحیدی گفت، دادگاه عالی و وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز در مورد پرونده‌ی مسافر اقدام کنند.

توحیدی در ادامه تأکید کرد، دادگاه نهایی نجیب‌الله مسافر در غیابش برگزار شده و این دادگاه آقای مسافر را به شش‌ماه زندان محکوم کرده است. با گذشت چند روز از زندانی شدن نجیب‌الله مسافر، دادگاه با تماس‌های مرکر رسانه‌ها، هنوز از ارائه‌ی معلومات در این زمینه خودداری کرده است. این کار دادگاه در چند روز انتقادهایی را دنبال داشته و دو روز پیش معاون دوم رییس جمهور، از این مسئله ابراز تعجب کرد.